Mina studier

Tekniker för 100 ton tunga fordon behöver vara rejäla personer och ha ”felsökargener”

14 mars, 2022

Är du mekaniskt intresserad och gillar att lösa kluriga gåtor?
Rejäla personer med ”felsökargener” sökes just nu för att tjäna bra med pengar samt jobba med spännande uppgifter och ENORMA maskiner i en av Sveriges kanske mest natursköna ändar.
– Orter som Gällivare och andra här i Norrland skriker efter tekniker för tunga maskiner och fordon så du som utbildar dig och är engagerad får jobb i princip direkt, säger Janne Pellikka på GE Maskintjänst.

 

 

Om det hade varit en sökannons hade den kunnat låta ungefär så här:

 

 

 

Längtar du efter ett jobb där du får göra något meningsfullt och där du verkligen är uppskattad när du kommer till arbetet? Kan du tänka dig att ha ett spännande yrke, tjäna bra med pengar samtidigt som du lever billigt och får bo i vacker natur? Kan du tänka dig att vakna upp varje dag i den friska luften, med fina möjligheter till en fri livsstil så som jakt, fiske och vandring?

 

Då är du kanske personen för oss – just nu behövs nämligen massor av duktiga tekniker för tunga maskiner och fordon i hela Sverige och särskilt runt norrorter så som Gällivare, Boden och Skellefteå. Så är du en rejäl person som gillar att lösa kluriga mysterier i omväxlande och spännande miljöer, samt lockas av tanken att fixa maskiner på över 100 ton, ja då ska du plugga på YrkesAkademins 1,5-åriga YH-utbildning Tekniker tunga maskiner och fordon.

 

 

 

 

 

LÄS MER OM UTBILDNINGEN TEKNIKER TUNGA MASKINER OCH FORDON OCH ANMÄL INTRESSE FÖR ATT FÅ VETA MER

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

 

 

Hösten 2022 startar nämligen en ny omgång av den här distansutbildningen som tidigare haft sitt fysiska säte i Eskilstuna men som nu utökar till att även finnas i Gällivare.

 

 

 

Bra steg i karriären för mekaniskt intresserade

 

 

 

Vi pratade med vd:n Janne Pellikka från GE Maskintjänst som sitter i ledningsgruppen för utbildningen. Han berättar både om hur just jobbet som tekniker för tunga maskiner är ett bra karriärsteg för mekaniskt intresserade samt hur både arbetsdagen och livssituationen kan innebära en tillfredsställande helhet för de som väljer att arbeta som tekniker runt Gällivare och andra norrorter.

 

 

Janne Pellika beskriver företaget GE Maskintjänst som litet, trots att de har cirka 200 anställda, en maskinflotta på över 100 tunga maskiner (den tyngsta väger 115 ton) och en helt egen enorm serviceverkstad!

 

 

 – Ja vi har nog en av Malmfältens bäst utrustade verkstäder för reparation eller servicearbeten, med dubbla 12,5-tonstraverser, alla sorters oljefetter och reservdelar ständigt i lager samt personal som plockar ihop servicekit åt dig. Dessutom har vi ju möjlighet till egen produktion av delar ifall det behövs eller inte kan lösas från leverantör. Så om man är tekniker här har man det ganska fint ordnat här får jag säga.

 

 


Fullt utrustad verkstad med möjlighet till egen tillverkning av delar om så behövs.

 

 

 

Det finns bara ett litet krux.

 

 

– Det största problemet är att det inte finns mekaniker att få tag på, varken för oss eller de stora märkesverkstäderna. Vi, och alla runtom oss här uppe, söker ju tunga mekaniker och det är likadant i hela Norrland – och i resten av Sverige för den delen, säger Janne Pellikka.

 

 

 

 

LÄS MER OM UTBILDNINGEN TEKNIKER TUNGA MASKINER OCH FORDON OCH ANMÄL INTRESSE FÖR ATT FÅ VETA MER

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

”Här kan en reservdel kosta 50 000 kronor”

 

 

Därför är Janne och GE Maskintjänst en av flera stora aktörer i norr som väljer att sitta med i ledningsgruppen för YrkesAkademins yrkeshögskoleutbildning Tekniker tunga maskiner och fordon.

 

 

– Vi vill kunna vara med hela vägen: Både för att se till att de studerande får med sig de mest relevanta kunskaperna under studietiden och för att kunna erbjuda jobb till duktiga studerande på utbildningen som vill komma till oss. Vi vill kunna ge dem möjlighet med praktikplatser och kunna lära in dem på det som de verkligen behöver för att trivas och bli framgångsrika i det här yrket.

 

 

 

Varför är tekniker för tunga maskiner och fordon ett spännande yrke?

 

– Det här är verkligen en omväxlande värld att arbeta i. Om man gillar nya utmaningar, att få fundera på hur man kan lösa olika problem så finns det mycket kul här. Bara storleken på maskinerna är ju intressant. Tar du till exempel en enorm hjullastare, bandschaktare eller grävmaskin så finns det absolut en hel del likheter men det är ändå rätt stora skillnader, så ingen dag är den andra riktigt lik. Är du en person som liksom har ”felsökargener”, och gillar att gå ner i detalj för att hitta det som orsakar problemet? Då kan det här vara riktigt spännande. Det här är ju dyra maskiner och dyra komponenter och då gäller det att hitta roten till problemet. Är du en vanlig bilmekaniker kanske du byter ut en komponent för 2 000 kronor, här kan motsvarande reservdel kosta 50 000 kronor, då vill man ju gärna att det håller lite längre än två veckor, säger Janne Pellikka och fortsätter:
 

 

 

 

LÄS MER OM UTBILDNINGEN TEKNIKER TUNGA MASKINER OCH FORDON OCH ANMÄL INTRESSE FÖR ATT FÅ VETA MER

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

”Bara storleken på maskinerna är ju intressant.”

 

 

– Dessutom är det här ett ganska fritt arbete där du får en intressant omgivning och en spännande framtid att gå till mötes. På tunga sidan kommer det alltid att behövas duktiga tekniker. Om man jobbar med vanliga personbilar blir det ju alltmer att det plingar till i en dator numera, och så kikar man vad som är fel. Men även om de tunga maskinerna kanske blir eldrivna i framtiden så kommer hydrauliken och de stora delarna ändå vara mekaniska så här kommer det finnas att göra för de som gillar den typen av jobb. Och så går det ju inte att bortse från att det är häftigt att få jobba med så här stora maskiner.

 

 

 

 

”Bara storleken är ju intressant”, säger Janne Pellikka. Som tekniker för tunga fordon och maskiner får du verkligen chans att jobba med rejäla doningar, något som är ett steg upp från ”vanliga” bilar tycker många.

 

 

Vem ska man vara för att bäst trivas i det här yrket?

 

– Ja, är du motorintresserad så är ju det här helt rätt väg att gå ifall du vill jobba med stora maskiner. Vi har även tagit in tidigare maskinförare som vill skolas om och sökt sig till teknikeryrket för tunga maskiner. Mest av allt handlar det om att ha ett ordentligt intresse för maskiner och hur saker hänger ihop, en lust att fixa saker helt enkelt. Just nu är det en stor brist även på ”vanliga” bilmekaniker så jag brukar säga att vi söker ”bondpojkar och bondtjejer”, lite rejäla människor, de som varit i skogen och kanske har föräldrar som haft jordbruk eller skogsbruk, man kanske har kört skogsmaskiner – de har ofta en jäkligt bra grundkunskap i felsökning av maskiner. Sådana människor har liksom varit ute i skogs- och lantbruk och där är situationen densamma, alltså ”Jag måste få igång maskinen nu, annars står allt still”. Därför är de klockrena för att bli maskinmekaniker, och så är de duktiga maskinförare, de kan spakarna och förstår maskinen.

 

 

Är du lite rejäl, intresserad av mekanik och gillar att lösa problem när de uppstår – ja då kan Tekniker tunga maskiner och fordon vara den korta utbildning som tar dig till nästa steg i karriären och ger ett jobb som både är roligt och ger en bra ingångslön. 

 

 

 

LÄS MER OM TEKNIKER TUNGA MASKINER OCH FORDON OCH ANMÄL INTRESSE ELLER SÖK  DIREKT TILL UTBILDNINGEN

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

På er hemsida säger ni själva: Personalen är vår största tillgång och tillsammans har vi lång praktisk erfarenhet och kompetens som skall överträffa kundens förväntningar med säkerheten i fokus. Ni verkar ju väldigt måna om er personal. Vad tror du själv är det bästa med att jobba hos just er?

 

– Vi är ett litet företag med bara 200 anställda men vi har snabba beslutsvägar. Vi jobbar väldigt hårt med att man ska ha roligt på jobbet. Man ska vara ”du och jag” med nästan allt och alla. Vi kompletterar varandra, den ena är bra på en sak och nästa på en annan sak – då är ingen utbytbar eller kan kastas om hur som helst. Vi vill inte ha det så hierarkiskt, här ska man kunna prata med alla.
 

 

Vad tjänar man i det här yrket?
 

– Det är såklart svårt att säga en exakt individuell siffra. Men ingångslönen för någon som är intresserad och driven kan väl kanske ligga på runt 35 000.

 

 

 

”Kvinnor som vill jobba med som tunga tekniker är mer än välkomna till oss”

 

 

 

Hur är det då ställt med jämställdheten i branschen?

 

– Det är alldeles för få kvinnor I min mening ska det inte spela någon roll så länge du är engagerad och vill hugga i samt har en lust att ständigt lära. Så om det är kvinnor som läser detta och vill jobba som tunga tekniker är de mer än välkomna till GE Maskintjänst!

 

 

Till sist, varför ska man söka sig till Gällivare och liknande orter för att jobba som tung tekniker?

 

– Rent livsstilsmässigt får det såklart gärna komma hit folk som trivs i naturen, den friska fjällvärlden, gillar jakt, fiske och vandring. Men det som är mer intressant är det som sker industrimässigt. Gruvverksamheten utvecklas massor här i närområdet, både här, i Boden och i Skellefteå – så det blir en stor teknikutveckling här i norr. Det är ju anläggningar som inte finns någon annanstans i världen. Så vill man vara med och jobba med den här utvecklingen är det ett fint läge. Det håller på att bli ett helt nytt samhälle här uppe med nya gymnasieskolor, nya ishallar, ny friidrottshall, aktivitetshus med äventyrsbad – det blir fantastiskt fint här bara inom de närmsta 3–5 åren, avslutar Janne Pellikka.

 

 

 

LÄS MER OM UTBILDNINGEN OCH ANMÄL INTRESSE FÖR ATT FÅ VETA MER ELLER SKICKA IN EN ANSÖKAN DIREKT

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

LÄS OCKSÅ

 

 

 

”De kan krossa en personbil utan att ens märka det”

 

 

Freja Schiller följde motorintresset från barndomen då hon gick från rån författare och teckenspråkstolk till att att stå bland gigantiska motorvidunder. Hon pluggade till tekniker för tunga maskiner på YrkesAkademins yrkeshögskola.
Läs när hon bland annat berättar om hur spännande yrket är.

 

KLICKA HÄR