Information om Corona-viruset

Mina studier

“De kan krossa en personbil utan att ens märka det”

20 maj, 2021

Från författare och teckenspråkstolk till att att stå bland gigantiska motorvidunder – Freja Schiller följde bilintresset från barndomen och pluggar nu till tekniker för tunga maskiner på YrkesAkademins yrkeshögskola.

– Det är så jäkla kul och allt är så STORT, säger Freja.

 

 

Om du vill ha ett spännande jobb där du också är extremt eftertraktad samma sekund som du tar examen,  då behöver du inte söka längre än till yrkeshögskoleutbildningen Tekniker tunga maskiner och fordonYrkesAkademin .

 

 

Men vägen dit, ja den kan se väldigt olika ut. För Freja Schiller kan man nog säga att det var morsan och hennes kompisar som satte igång resan.

 

 

 

– Jag är ju estet egentligen. Jag har hållit på med musik, uppträtt i musikaler, skapar smycken och ville bli författare redan i barndomen, så jag pluggade kreativt skrivande på gymnasiet och har skrivit allt från kortfilmsmanus, monologer, radioprogram och böcker till dikter. På universitetet läste jag musikteori och till teckenspråkstolk men efter några år kände jag plötsligt att “Nej det är ju mekaniker jag ska bli!”.

 

 

 

Oj, det låter som en otroligt oväntad sväng!

 

 

– Ja det kan jag förstå, men jag är också uppvuxen bland motorer och har åkt raggarbil sedan jag var bebis eftersom mamma var punkare och raggare. Hon och hennes MC-kompisar tog tidigt med mig ut i garaget och lärde mig mycket om motorcyklar och motorer. Sedan har jag alltid varit intresserad av HUR eller VARFÖR saker funkar som de gör och så är jag inte rädd att pilla med saker och få lite skit under naglarna.

 

 

 

 

LÄS MER OM UTBILDNINGEN TEKNIKER TUNGA MASKINER OCH FORDON

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

 

“De hörde av sig direkt”

 

 

Efter att ha letat runt en hel del hittade Freja fram till YrkesAkademin och yrkeshögskoleutbildningen Tekniker tunga maskiner och fordon men var osäker på om hon kunde komma in.

 

 

– Jag hade ju egentligen ingen formell utbildning men jag skickade in en ansökan ändå. De hörde av sig direkt och förklarade att man kan få gå en BFU, en förberedande utbildning som ger behörighet. Så den gick jag de fyra veckorna precis innan själva huvudutbildningen startade.

 

 

 

Hur var det?

 

 

– Det var väldigt skönt att få den chansen. Det var väldigt intensivt men de lade det ändå på en bra och låg nivå där jag fick alla delarna som verktygskunskap, hydraulik, grunder i el och andra basickunskaper som behövdes för att förstå de mer djupgående grejerna senare.

 

 

När yrkeshögskoleutbildningen på YrkesAkademin sedan började blev Freja snabbt biten.

 

 

 

“Allt är så STORT!”

 

 

– Ska jag vara helt ärlig så ville jag nog helst jobba som personbilsmekaniker men när jag sedan började plugga på om de tunga maskinerna tyckte jag att det var otroligt roligt och intressant. Och så är allt så STORT! När jag för första gången fick se sådana här gigantiska dumpers från Caterpillar, var det ju helt sjukt. Bara däcken är större än de vanliga fordonen som andra kör. Förarna skulle kunna krossa en vanlig personbil utan att knappt märka det. 

 

 

Och just nu är Freja ute på sin LIA, Lärande i arbete, där hon praktiserar hos världsledande borrföretaget Epiroc i Slagsta utanför Stockholm. Hon beskriver jobbet som ett spännande problemlösande.

 

 

 

“Varje minut kostar pengar “

 

 

– Ja speciellt när vi är ute på fältet och ska laga någon enorm borrigg till exempel. Varje minut som den står still kostar det företaget massor av pengar och vi jobbar mot en ständig deadline. Jag försöker då lyssna på maskinförarna på plats som ju sitter i sina fordon varje dag och har skärmar med all information om vatten- och hydraulflöde, vridmoment och allt annat. Sedan gör vi lite av ett detektivarbete för att ta reda på var i systemet det krånglar. Så att vara lyhörd men sedan kunna felsöka, ha kunskapen och erfarenheten att effektivt lösa problemet är centralt för att de här maskinerna snabbt ska kunna återgå i arbetet.

 

 

Under sin LIA-praktik på världsföretaget Epiroc får Freja besöka underjordiska miljöer och hjälpa till att laga och serva maskiner som de här. Foto: Epiroc.

 

 

 

Av utbildningen, som är 1,5 år återstår snart bara en termin för Freja Schiller och vid frågan vad som varit bäst kommer svaret snabbt.

 

 

 

“Vi har väldigt kul ihop med lärarna”

 

 

– Lärarna! De är jätteroliga och vi har väldigt kul tillsammans, de är duktiga och svarar jättegärna på alla frågor vi har, eller så letar de upp svaret och ser till att vi får veta det. De är också väldigt förstående och dessutom kan vi kontakta dem i princip när som helst, de har till och med gett ut sina telefonnummer emellanåt.

 

 

 

Vad skulle du ge för råd till andra som vill läsa den här utbildningen.

 

 

– Gör det! Särskilt kul är det som tjej när man kommer ut i branschen, jag tycker det märks att folk bli glada när jag kommer ut och tycker det är grymt med fler kvinnor i det här yrket. Sedan vill jag också säga att det är viktigt med disciplin. Man ska vara medveten om att det är heltidsstudier och på distans, som en vanlig arbetsdag med åtta timmar, där du har mest ut av utbildningen om du fokuserar, tar den seriöst och är beredd på att satsa. Men så är det ju så jäkla kul också, särskilt när man får komma ut och praktiskt använda den kunskapen vi har fått. Vi blir så uppskattade, det skriks ju efter utbildad personal just nu, så sök!

 

 

 

 

HÄR KAN DU LÄSA MER OM UTBILDNINGEN TEKNIKER TUNGA MASKINER OCH FORDON OCH SÖKA TILL NÄSTA KURSSTART

 

 

KLICKA HÄR