“Alla behöver få
en dos elektrifiering”
Yrkeshögskolans Michael Backman om hur utbildningen Electrical Driveline i princip är nödvändig för de som vill fortsätta jobba inom fordonsindustrin.
Alla som har hängt med någorlunda i utvecklingen av elbilar vet att det har gått fort de senaste åren. Väldigt fort.
– När Tesla började släppa sin uppdaterade modell runt 2010 så snackade folk fortfarande om att elbilar skulle ligga 30 år fram i tiden men när konsumenterna började bli intresserade så blev politikerna intresserade och nu vet vi ju hur det har gått: varenda biltillverkare har en elmodell eller åtminstone en hybrid, säger Michael Backman som är utbildningsledare på YrkesAkademins yrkeshögskola i Trollhättan.
Här startade utbildningen E-drive System Specialist för några år sedan då efterfrågan på el-kompetens ökade inom industrin.
– Ja vi har ju branschen bakom oss med en ledningsgrupp som består av folk från inom industrin men också företag som stöttar och gärna vill ha studerande ut i verksamheten. Alla söker folk som kan el-fordon.
Följaktligen behöver de som redan är yrkesverksamma ställa om.
– Många inom industrin jobbar med bensin- och dieseldrivna motorer och nu när det har kastats om på bara några år blir många ”baktunga”. De inser att deras kompetens är inom det gamla så om de inte fortbildar sig snabbt är de borta, så snabbt går det. Alla behöver få en dos av elektrifiering helt enkelt.
”Det skedde över en natt”
Med anledning av det här har YrkesAkademins yrkeshögskola tagit fram den kortare distansutbildningen Electrical Driveline på 16 veckor, för att möta upp behovet i fordonsindustrin.
– Det skedde över en natt, vi var knappt förberedda, berättar Michael Backman.
– Vi visste att vi redan hade bra kursmaterial, bra utbildare och professorer i den långa utbildningen. Vi fick dem att nappa och köra även den korta. Men det hände ingenting, vi hade en 3-4 ansökningar och vi tänkte att det kanske inte blir något men sedan tog det några dagar till så hade vi hundra ansökningar! Det var nog för att många blev permitterade och de sade till sina chefer att de ville lära sig det här. Så vi startade 1 juni med 108 personer!
”Arbetsmarknaden är jättestor”
När andra varvet med Electrical Driveline-utbildningen sedan skulle dras igång var man dock lite oroliga.
– Ja vi hade ansökningsstopp i mitten av augusti och där hade vi inte många ansökningar så jag tänkte att vi kanske fick med oss allihop i första svängen. Men snart hade vi lika många sökande som första omgången och lika många som startade, berättar Michael Backman.
– Arbetsmarknaden är jättestor för det här. Det är jättehäftigt.
Och nu startar ansökningarna för nästa omgång.
– Jag måste säga att det har fungerat oerhört bra att vända sig direkt mot fordonsindustrin och vidareutbilda de som redan är anställda. Många gånger brukar man ju säga att de som söker sig till yrkeshögskola är de som är mellan jobb men att ta en befintlig utbildning och erbjuda de som redan är anställda i överenskommelse med arbetsgivaren för att den anställda ska kunna uppgradera sina kunskaper ger en kick. De som läser den här utbildningen VET varför de gör det – för att det kommer hjälpa dem komma vidare i karriären. De är motiverade för att de vet vart de är på väg, säger Michael Backman.
Ansökan till tredje omgången av utbildningen Electrical Driveline beräknas öppna i november och utbildningen startar preliminärt i februari.