Podden Resväskan siar framtiden för svensk besöksnäring

22 december, 2020

Hur är det egentligen ställt med besöksnäringen i Sverige och vad kan vi vänta oss de kommande åren?

Det här får du svar på i nya podden Resväskan från YrkesAkademin.

— Här kommer du upptäcka mycket om branschens framtid, säger Resväskans programledare Lars Carlén.

 

Det är spännande tider för svensk besöksnäring och turism. Redan innan pandemin gjorde entré våren 2020 och skakade om branschen så var ämnet hett, då turism på senare år har varit en av världens största och snabbast växande näringar. Det ökande suget efter resor och upplevelser påverkar den globala ekonomin, inte minst i Sverige där turism- och besöksindustrin av många har räknats som vår nya basnäring.

 

Behovet av innovativa affärsutvecklare med spetskompetens beräknas bli starkt, i synnerhet så nu branschen är i ett omställningsskede. Söktrycket på YrkesAkademins utbildningar inom turism, hotell och affärsutveckling är därför högt och här utbildas framtidens stjärnor inom svensk besöksnäring.

 

En av anledningarna till populariteten hos YrkesAkademins utbildningar har alltid varit närheten till branschen – något som har lett till att så många som 8 av 10 vanligen har fått jobb inom kort efter examen. Det här beror på faktorer som att lärare och föreläsare själva ofta har gedigen erfarenhet från besöksnäringen, att så kallad LIA (lärande i arbete) knyter de studerande närmare jobbmarknaden redan under studietiden, samt att några av branschens största aktörer ingår i våra ledningsgrupper och alltid håller utbildningarna högaktuella.

 

— Därför kändes det självklart för oss att starta en podd där vi samlar alla dessa unika kunskaper för att ta pulsen på besöksnäringen i dag och göra kvalificerade spaningar på framtiden, säger Lena Flodin, utbildningschef på YrkesAkademins yrkeshögskola.

— Vi har ju den lyxiga tillgången till många av besöksnäringens stora namn, ett brett kontaktnät inom branschen, plus nya kullar av extremt duktiga studerande som kommer utveckla näringen under kommande år. I podden Resväskan låter vi lyssnaren få tillgång till deras kunskaper och insikter, fortsätter hon.

 

Programledare för Resväskan är Lars Carlén, utbildningsledare på yrkeshögskolans utbildning Affärsutvecklare besöksnäring  samt Hotel Supervisor, men också erfaren poddskapare.

 

 

Sylvia Nylin och Lars Carlén spelar in första avsnittet av Resväskan.

 

 

Vad hoppas du att åstadkomma med Resväskan?

— Mitt mål är bland annat att kittla intresset hos alla som är nyfikna på de ämnen som berör YrkesAkademins utbildningar inom besöksnäringen så som turism, hotell, resebokning, affärsuteckling och så vidare. En röd tråd i podden är att den handlar om just framtidens besöksnäring.

 

Vad kan vi vänta oss i de första avsnitten?

 

— Först ut pratar vi med Sylvia Nylin som är VD på Svenska Möten, vilket är intressant då just mötesindustrin ju är en bransch som påverkats stort av pandemin. Här får vi bland annat höra om spännande lösningar för framtidens möten, där tekniken skapar helt nya möjligheter, berättar Lars.

— Men vi har redan spelat in flera avsnitt och jag kan väl teasa med att vi bland annat pratar med framtidskonsulterna och omvärldsbevakarna Kairos Future om livet efter corona. Vi gästas av lovande studerande från våra utbildningar som ligger i framkant och redan rekryterats av vakna företag som sysslar med till exempel hållbarhetsfrågor inom turistbranschen, något som är mer aktuellt än någonsin. Många gånger blir ju företagen helt ”blown away” av våra duktiga studerande som gör sin LIA, alltså praktik, hos dem och här finns det många vi kan intervjua. Dessutom kan det handla om hur saker som viritual reality förändrar bokningsindustrin och så vidare. Så vill du hålla dig à jour med framtiden inom svensk besöksnäring lyssnar du på Resväskan, säger Lars Carlén.

 

Vem har du som drömgäst till Resväskan?

 

— Ja Petter Stordalen vore såklart intressant men annars skulle jag nog säga Paris Hilton. Hon är ju uppvuxen i en hotelldynasti och har sett allt från insidan. Sedan är hon ju en av världens största varumärken och har varit otroligt framgångsrik i att marknadsföra sig så där finns det ju hur mycket som helst att fråga.

Lyssna direkt på första avsnittet av Resväskan här: