Vill du jobba med saker som hjälper kommande generationer i decennier och som påverkar livet för hundratusentals människor…och grodor?
Då ska du söka till infrastrukturutbildningen på YrkesAkademins yrkeshögskola.
– Det är en stolthet att jobba med infrastruktur, men vi behöver massor av duktiga människor, berättar Viktor Åkesson, uppdragsledare på Tyréns.
En arbetsdag kan se väldigt olika ut beroende på var man jobbar.
För Viktor Åkesson, som arbetar med infrastruktur, kan den börja med att han står ensam på en tom motorväg ute i skogen, innan den första trafiken någonsin släpps på för att får köra premiärturen. En motorväg som Viktor varit med och gjort till verklighet, ända sedan det första strecket drogs på en karta i planeringsfasen – nu ska den användas av människor i lång tid framöver och kommer förändra vardagen för flera generationer.
– Det är en stolthet att jobba med projekt som en motorväg, särskilt när jag vet om alla svårigheter vi har övervunnit på vägen, och att sedan få se den första bilen någonsin passera på en väg man varit med att skapa. Det är riktigt häftigt!
Men det finns ett problem.
– Det saknas folk i vår bransch! Det är fullt tryck på marknaden för nu och det kommer ut så mycket förfrågningar att vi inte ens hinner med att lämna offerter på dem eftersom vi inte har tillräckligt med utbildade människor, berättar Viktor.
”Det behövs folk och att specialisera sig 1-2 år på yrkeshögskola är klockrent”
Sedan regeringen nyligen lanserade ”Sverigebygget”, där 13 000 nya byggjobb utlovas varje år fram till 2035, behövs massor av duktiga människor med rätt kompetens, särskilt inom infrastruktur. Allt från motorvägar, broar och tågbanor som måste byggas och underhållas till stadsmiljöer med busshållsplatser och gatukorsningar – branschen skriker efter folk. Där spelar bland annat yrkeshögskolor som YrkesAkademin en viktig roll menar Viktor.
– Ja, det går ju inte att trolla fram dem. Därför är sådana här yrkeshögskoleutbildningar klockrena, där du kan specialisera dig på 1-2 år och sedan snabbt komma ut i ett arbete där du är efterlängt, det finns så mycket att göra i den här branschen.
LÄS MER OM UTBILDNINGEN DRIFT- OCH UNDERHÅLLSINGENJÖR OCH SÖK!
”Infrastruktur är av intresse för ALLA”
För Viktor Åkesson var passionen nästan omedelbar när han fick upp ögonen för just infrastruktur.
– Själv utbildade jag mig till byggingenjör med inriktning mot husbyggnation men så hade vi en kurs i trafikanalys, och där fastnade mitt intresse för den här typen av infrastrukturfrågor. Det som verkligen lockade mig var storheten i det hela. Jag menar ett hus berör liksom bara de som bor i det men vägar, broar och sånt är ju av intresse för ALLA, oavsett om det är en liten busshållsplats som ska flyttas eller en stor motorväg som ska dras om.
Efter utbildningen hamnade Viktor som väg- och gatuprojektör på Tyréns, ett av Sveriges ledande konsultbolag inom samhällsbyggnad. Några år senare är han nu uppdragsledare och avdelningschef vilket innebär att han ofta är inblandad i stora processer, som till exempel det här motorvägsbygget där E20 drogs om utanför Alingsås.
– Jag var med och jobbade med det i fyra år och så öppnades allt för trafik i luciahelgen 2020. Jag har varit där på plats en hel del och allra coolast var ju att få stå där ensam på en helt oanvänd motorväg innan det blev påsläpp för trafik och bara se en 50 meter bred väg som går rakt ut i skogen.
”Ett kartstreck påverkar fler än du tror”
– Vi hade jobbat så mycket med det här, tittat på ritningar och beräknat sådana saker som grodpassager.
Grodpassager?
– Ja, det är små rör där lokala grodor ska kunna korsa vägen under marken. Det som verkar enkelt från början, när man bara ritar ett streck på en karta där vägen ska gå. påverkar fler än du tror och blir plötsligt väldigt intressant då man inser allt som måste tas i beaktande – det är någon utsatt djurart som ska skyddas, det är kulturmiljöer, vattenskyddsområden, viltpassager, överföringsledningar, trafikframkomlighet, broar och hundra andra saker som man aldrig hade tänkt på. Det är komplext att bygga vägar men det är riktigt häftigt också.
”Jag är ingen tekniknörd egentligen, jag gillar att jobba med människor”
Vad är roligast med att jobba inom infrastruktur då?
– Människorna. Jag har aldrig varit någon tekniknörd egentligen, jag gillar människor. Visst vi bygger vägar men man jobbar med människor för att få fram de vägarna och det är det lagarbetet som verkligen tilltalar mig, just det samarbetet med en massa olika personligheter och färdigheter. Det börjar komma in människor med alla typer av bakgrunder och en sak som jag verkligen uppskattar med Tyréns är att vi nog är bäst i klassen när det gäller jämställdhet till exempel. Sådan tycker är jättespännande.
LÄS MER OM UTBILDNINGEN DRIFT- OCH UNDERHÅLLSINGENJÖR OCH SÖK!
– Att få hjälpa praktikanter eller nyexaminerade och guida dem in i yrket tycker jag är skitroligt. Att stötta folk och pusha dem lite er än de själva hade gjort och sedan ser att de lyckas, det är kul. Där är LIA, eller Lärande i arbete, verkligen guld. När vi tar in praktikanter så är ju målet det ska leda till en anställning. Det kostar pengar att rekrytera så om vi känner att en praktikant är duktig, lyhörd och verkligen vill lära sig mer är det otroligt värdefullt att få knyta an till dem tidigt. Men det är lika viktigt för den studerande som ofta får bra insikter i hur arbetet fungerar och hinner bli varm i kläderna men också att få känna som en del i teamet.
– Vi jobbar ju i team och många gånger när man stänger igen laptopen för dagen konstaterar jag att det som kändes ”hur ska vi kunna lösa det här”, det har vi rett ut och fixat ihop som ett lag. Det är så roligt!