Meny

Vanliga frågor om arbetsmarknadsutbildningar

Om utbildningen

Vad är en arbetsmarknadsutbildning?

En arbetsmarknadsutbildning är en kostnadsfri utbildning via Arbetsförmedlingen som leder till jobb inom branscher med stor efterfrågan. Syftet är att du snabbt ska kunna få ett jobb. Utbildningen är kort – oftast några veckor upp till sex månader. Utbildningarna är på heltid och det ingår både praktiska och teoretiska moment samt APL (praktik). 

Vem får gå en arbetsmarknadsutbildning?

Utbildningen är till för personer som är inskriven på Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen gör en bedömning om du uppfyller kraven och om utbildningen passar din bakgrund och arbetsmarknadens behov.

Vilka arbetsmarknadsutbildningar har YrkesAkademin?

Vi erbjuder flera olika arbetsmarknadsutbildningar inom branscher som transport, bygg, industri, fordon, restaurang och service. Hela vårt utbud hittar du här. 

Kan jag läsa en arbetsmarknadsutbildning på distans?

Nej, våra arbetsmarknadsutbildningar är på plats, eftersom de innehåller praktiska moment som kräver närvaro på skolan och APL (praktik) på en arbetsplats.

Ansökan och studiebesök

Hur ansöker jag till en arbetsmarknadsutbildning?

För att gå en arbetsmarknadsutbildning behöver du vara inskriven hos Arbetsförmedlingen.
Det är de som beslutar om du får gå utbildningen.

Innan du kan börja behöver du delta i ett obligatoriskt studiebesök, där du får information om utbildningen, lärarna och upplägget – och chans att ställa dina frågor. 

Måste jag göra ett studiebesök?

Ja, alla som söker måste delta i ett obligatoriskt studiebesök. Under besöket får du information om utbildningen, träffa lärare, möjlighet att ställa frågor och se lokalerna.

Hur bokar jag ett studiebesök?

För att boka in dig på ett studiebesök på en av våra utbildningar, klicka på knappen nedan:

 

BOKA ETT STUDIEBESÖK

 

  1. Välj den bransch och utbildning du är intresserad av.
  2. Välj tillgänglig ort.
  3. Fyll i intresseanmälan och klicka på skicka.
  4. Vi hör av oss inom kort för mer information om ditt studiebesök.

Test och kartläggning

Vad innebär en Test och Kartläggning i en arbetsmarknadsutbildning?

Test och kartläggning görs innan du börjar en arbetsmarknadsutbildningar. Den används för att bedöma dina förkunskaper och för att se om utbildningen passar dig.

 

Du får göra tester, till exempel i svenska, matematik eller förarprov (om utbildningen kräver det).

Det kan se lite olika ut beroende på utbildning, men syftet är alltid att du ska få en bra och individanpassad utbildning utifrån dina behov. 

 

När testmodulen är färdig tar Arbetsförmedlingen beslut om du får gå utbildningen, baserat på dina resultat och förutsättningar. 

Varför måste jag göra test och kartläggning innan utbildningen?

Det är ett krav från Arbetsförmedlingen för att säkerställa att du har rätt förutsättningar att klara utbildningen och få jobb efteråt.

Vad händer efter test och kartläggning?

Om du går vidare planerar Arbetsförmedlingen nästa steg tillsammans med dig. Då får du mer information och ett startdatum för utbildningen.

APL - Arbetsplatsförlagt lärande

Vad är APL i en arbetsmarknadsutbildning?

APL står för arbetsplatsförlagt lärande (praktik). Det betyder att du genomför en del av utbildningen på en riktig arbetsplats med en handledare. Där får du använda dina kunskaper i praktiken och skapa kontakter i branschen.

Hur lång är APL i en arbetsmarknadsutbildning?

APL ingår i alla arbetsmarknadsutbildningar, men hur lång den är beror på vilken utbildning. 

Får jag hjälp att hitta en APL-plats?

Du ansvarar själv för att hitta en APL-plats, men utbildningens personal kan ge stöd och tips om företag och kontakter i din region.

Får jag lön under APL?

Nej, du får ingen lön under APL-perioden. Däremot kan du få ersättning från Arbetsförmedlingen enligt deras regler.

Efter utbildningen

Vad händer om jag inte klarar utbildningen?

Om du har svårt att klara utbildningen kontaktar vi Arbetsförmedlingen.
De avgör om du får möjlighet till omprov eller förlängning, eller om utbildningen ska avslutas.
Vid behov hålls ett trepartssamtal mellan dig, YrkesAkademin och Arbetsförmedlingen för att hitta den bästa lösningen.

Hur får jag mitt intyg efter utbildningen?

När du avslutat din arbetsmarknadsutbildning hos YrkesAkademin får du ett intyg som visar att du genomfört utbildningen.

Det här är en värdehandling, så spara det på en trygg plats – du kan behöva det vid jobbsök eller fortsatta studier.

 

Om du tappat bort ditt intyg kan du kontakta vår kundtjänst för att beställa en kopia. 

 

Om det gått mer än två år sedan du avslutade utbildningen, behöver du vända dig till Arbetsförmedlingen för att få kopia på ditt intyg. 

Hur får jag tillgång till certifikat som truckkort, ADR eller liknande?

Börja med att prata med din utbildare om du har frågor kring ditt/dina certifikat. Efter avslutad utbildning är det Arbetsförmedlingen som hjälper dig med att ta fram kopior på ditt/dina certifikat.

Har du fler frågor?

 

 

KONTAKTA OSS SÅ HJÄLPER VI DIG