Antti Rokala är utsedd till tillförordnad vd för YrkesAkademin

3 oktober, 2019

YA Holdings styrelse har utsett Antti Rokala till tillförordnad VD för YrkesAkademin. Antti är sedan februari CFO på YrkesAkademin, och har en bred erfarenhet av såväl finans och ekonomi som ledarskap. Han kom närmast till YA från en tjänst som Managing Director för Schindler Hiss AB.

Nuvarande VD, Jan Larsson, som har slutat för att gå till ett uppdrag som kommunikationsdirektör för Handelsbanken, blir kvar för att bistå ledningen och säkerställa en bra överlämning av ansvar fram till årsskiftet.

Processen med att hitta en permanent vd fortsätter under tiden.

– Jag är glad över att Antti är beredd att under en tid ta på sig ett bredare ansvar. Han har etablerat sig som en tydlig och uppskattad ledare hos såväl personalen och cheferna på bolaget som hos styrelse och investerare. Med honom som tillförordnad vd, och Jan Larsson som stöd under hösten, kommer YrkesAkademin att kunna fortsätta sin utvecklingsresa utan att tappa kraft, säger Katarina Axelsson Lindgren.

– Det är en spännande tid för YrkesAkademin. Framför oss ligger en anpassning av kostnaderna till det nya intäktsläget, men också att positionera bolaget för de stora möjligheter som finns i framtiden. Arbetsförmedlingen ska reformeras, arbetsmarknadsutbildningen kommer att växa under vintern och nästa år – och antalet personer i yrkeshögskola, yrkesvuxutbildning och interna företagsutbildningar ser ut att fortsätta växa. Jag ser fram emot att tillsammans med övriga ledningsgruppen och Jan Larsson under hösten fortsätta att utveckla och genomföra våra strategiska planer, säger Antti Rokala.

Förändringarna träder i kraft omgående.