Hoppa till innehåll

Hon blev expert på husbilsturism efter två år på yrkeshögskola

Livskrisen i 30-årsåldern ledde frisören Emilia Tengel till att våga plugga till affärsutvecklare inom besöksnäringen.

Efter två år på YrkesAkademin tar hon examen och kallas redan in av branschen för sin specialistkunskap inom husbilsturism, något hon lärde sig under utbildningstiden.

  • Jag gillar att man faktiskt KAN skola om sig på ett enkelt och smidigt sätt, oavsett var man är i livet, berättar Emilia.

 

 

Emilia Tengel, 33, hade jobbat som frisör sedan hon var 17 år och var både ambitiös och uppskattad av kunderna. Men när hennes brinnande engagemang för kunderna tog över för starkt, insåg Emilia att hon höll på att gå in i väggen och det blev ett uppvaknande.

 

 

  • Då började en klocka ringa inom mig och jag tänkte att det kanske var dags att göra något annat. Det blev en livskris. Vem är jag utan frisöryrket, vad kan jag egentligen?

 

 

 

”Jag skickade in ansökan till YrkesAkademin. Det var jätteenkelt.”

 

 

 

När Emilia gav sig ut på nätet för att hitta nya karriärvägar fastnade hon särskilt för YrkesAkademins yrkeshögskola.

 

 

  • Då jag upptäckte utbildningen Affärsutvecklare Besöksnäring blev jag nyfiken. Jag gillar, friluftsliv, att resa och är väldigt aktiv. Dessutom är jag en riktig lantis, så jag började fundera på hur man skulle kunna utveckla besöksnäringen på mindre orter. Jag skickade in ansökan till YrkesAkademin. Det var jätteenkelt. De svarade snabbt med att jag behövde läsa upp engelska 6 för att uppnå behörighetskravet så det läste jag upp på typ fem veckor och sedan var det bara att starta, säger Emilia.

 

 

 

LÄS MER OM UTBILDNINGEN AFFÄRSUTVECKLING BESÖKSNÄRING OCH SÖK NU

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

Berätta hur det kom sig att du inriktade dig mot just husbilsturismen och Öland.

 

 

  • Det var en slump faktiskt. När jag skulle göra min första LIA (praktik) fick jag kontakt med turistchefen på Öland och han bad mig att inventera och kartlägga alla ställplatser och analysera det ökade intresset som finns för husbilsturism idag och de krav som det i sin tur ställer på kommun och alla aktörer. Då tänkte jag ”Va!? Jag kan ju ingenting om husbilar!” Men vi hade just haft en kurs i projektledning på utbildningen och den hade jag väldig nytta av.

 

 

 

Under utbildningen Affärsutveckling besöksnäring valde Emilia Tengel att göra sin första LIA (praktik) på Öland där hon fick sätta sig in i husbilsturismen och på vägen blev hon i princip expert på området.

 

 

 

 

Hur gick LIA:n då?

 

 

  • I början var det rätt utmanande. Husbilsturism har ökat oerhört mycket de sista åren och Öland är en destination som är mycket populär för just husbilsresenärer. Öland är speciellt, med 91 naturreservat och alvarmark som är väldigt skör, vilket gör att det svårt att fricampa och köra på vilka vägar som helst. Hur gör man då? Man vill inte neka folk att komma hit, men för lokalbefolkningen har det blivit irritation på husbilar som står precis överallt. För att Öland ska klara av alla husbilar utan för mycket slitage på natur och djurliv så behövs fler förbudsskyltar för fricamping. En viktig del att tänka på då är att vi behöver hänvisa vart dom istället kan stå. Visar vi bara förbud så känner man sig inte välkommen men med information om närliggande parkeringar eller ställplatser visar vi att dom är välkomna dit, säger Emilia.

    Emilia pekar också på andra typer av utmaningar, och lösningar, som hon kom fram till under analysen för Ölands kommuner.
    .

 

 

”Jag kan nog säga att jag nu sitter på den mesta kunskapen inom husbilsturism”

 

 

 

 

  • Vi vill inte att det ska vara kaos. Vi vill ta emot husbilsresenärer och då är det viktigt att kommunerna samverkar. Var ska alla till exempel tömma sin latrin, slaskvatten och sopor? Det måste finnas lösningar för det. Och på de sköra fina vägarna på vissa håll. Där kanske vi kan locka resenären att uppleva landskapet på cykel eller till fots i stället.

 

 

Det låter verkligen som du hunnit bli expert på detta redan under utbildningen.

 

  • Ja, i början var jag som sagt lite osäker på hur jag skulle uttrycka mig när jag hade möten med olika människor på kommunerna. Men jag kan nog säga att jag nu sitter på den mesta kunskapen inom husbilsturism efter LIA-perioden.

 

 

 

LÄS MER OM UTBILDNINGEN AFFÄRSUTVECKLING BESÖKSNÄRING OCH SÖK NU

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

Hur togs din analys emot av uppdragsgivaren då?

 

 

  • När jag gjorde min slutpresentation för båda kommunerna och länsstyrelsen så fick jag till och med applåder efteråt för de var så nöjda. De har också anlitat mig efteråt, bland annat för att skapa informationsmaterial för framtida husbilsbesökare som ska göra det lätt för dem att göra rätt.

 

 

 

 

Vad ser du själv som de mest spännande aspekterna för husbilsturismen i Sverige just nu?

 

 

  • Den här specialkunskapen som jag fått kan lätt översättas till behoven i andra delar av landet. Många ställen förstår nog inte riktigt hur mycket omsättning den här målgruppen faktiskt genererar. Därför gäller det att lära känna den här målgruppen och hur man ska satsa på deras behov. Husbilsresenären är en väldigt stor målgrupp som bidrar med intäkter till näringslivet under längre period och förlänger säsongen från tidig vår till sen höst.

 

 

 

”Det finns verkligen en marknad för den här typen av expertis.”

 

 

 

Nu tar du ju precis examen, vad händer för dig närmast efter det?

 

 

  • Jag gör min andra och sista LIA just nu på ett företag som heter Placebrander, en konsultföretag som jobbar med platsutveckling och platsmarknadsföring. De arbetar främst med kommuner, destinationsbolag och olika regioner. Då har jag fått ta del av olika besöksnäringsstrategier – och där står det ofta svart på vitt ”hur gör vi med husbilarna?”. Så det FINNS verkligen en marknad för den här typen av expertis. Därför hoppas jag få chans att erbjuda mina specialkunskaper. Men jag har också ett starkt intresse för landsbygdsutveckling så det vill jag också gärna arbeta med – kanske som frilutsutvecklare för någon kommun i närheten av där jag bor. Där kan även det här med husbilar komma in.

 

 

 

Vilka är dina starkaste intryck av YrkesAkademins yrkeshögskola?

 

 

  • Det bästa är att man kastas in i verkligheten direkt. Dels jobbar alla utbildarna och föreläsarna i branschen så vi har fått lära oss mycket matnyttiga och användbara kunskaper och erfarenheter från deras verklighetsupplevelser, intryck och kontaktnät. Dessutom har vi fått hjälpa riktiga företag med uppgifter redan från start. Till exempel i kursen Paketering fick alla varsitt hotell att hjälpa med produktutveckling och paketering. Kursen innan det hade vi läst marknadsföring och försäljning. Där hade vi djupdykt i modeller som personas och BMC, så det fick vi mycket användning för.

 

 

Så vad vill du säga till de som kanske funderar på att ta steget att själva gå en sådan här utbildning?

 

 

  • Att du faktiskt KAN skola om dig på ett enkelt och smidigt sätt, oavsett var du är i livet. Jag trodde inte att jag kunde lära mig så här mycket på två år, det har gått så fort. Dessutom är det häftigt att få komma ut på de här LIA-perioderna och känna ”Oj, jag kan ju jättemycket, och kan verkligen leverera något. är du sugen på en sådan här utbildning är det bara att köra!

 

 

 

LÄS MER OM UTBILDNINGEN AFFÄRSUTVECKLING BESÖKSNÄRING OCH SÖK NU

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

LÄS OCKSÅ

 

 

 

UTBILDA DIG RAKT IN I ÄVENTYRET – BLI AFFÄRSUTVECKLARE INOM BESÖKSNÄRINGEN I NORR

 

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

TURISMUTVECKLING I HEART OF LAPLAND OCH MAGIN MED KALIX LÖJROM

– HÖR PODDEN RESVÄSKAN HÄR

 

 

 

 

KLICKA HÄR