Hotell och Turism – Receptionist
Det finns en sanning i att du aldrig kan ge ett första intryck två gånger. Därför är receptionen en viktig avdelning på nästan alla företag. Som receptionist är du ansiktet utåt och ambassadör för företagets värdegrund. Så om du har ett hjärta som slår extra för god service och gillar att ha många bollar i luften – då passar yrket som receptionist dig utmärkt!
Som receptionist ger du kunder och gäster på ett hotell ett professionellt bemötande och en god service. Utbildningen passar dig som vill arbeta inom besöksnäringen både nationellt och internationellt. Besöksnäringen har under många år räknats som världens största och snabbast växande näring och förväntas fördubblas med tiden.
Hur ser en arbetsdag ut?
Arbetet handlar mycket om att planera, organisera och samarbete med hotellets olika avdelningar, ta emot gäster/kunder i samband med in- och utcheckning samt hantera rumsbokningar. Du behöver en genuin känsla för service och älska att möta nya människor. Stresstålighet är också en viktig egenskap då du ofta behöver ta hand om många olika ärenden och gäster samtidigt. Du sköter kassahantering och genomför olika möten och evenemang som sker i verksamheten samt dukar upp bufféer med mera.
Utbildningens upplägg
Utbildningen är kostnadsfri och berättigar studiemedel från CSN. Arbetsplatslärande (APL) är obligatoriskt och ger dig bra förutsättningar att skapa kontakt och att söka jobb. Kostnad för kurslitteratur tillkommer.
Kursinnehåll i de olika inriktningarna
Aktiviteter och upplevelser 1400 poäng
- Service och bemötande 1
- Besöksnäringen
- Engelska 6
- Entreprenörskap
- Konferens och evenemang
- Logi
- Resmål och resvägar
- Aktiviteter och upplevelser
- Hållbar turism
- Marknadsföring och försäljning
- Reseproduktion och försäljning
- Drycker och ansvarsfull alkoholhantering
- Entreprenörskap och företagande
- Företagsekonomi 1
Bokning och försäljning 1200 poäng
- Service och bemötande 1
- Besöksnäringen
- Engelska 6
- Konferens och evenemang
- Resmål och resvägar
- Konferens 1
- Aktiviteter och upplevelser
- Hållbar turism
- Marknadsföring och försäljning
- Personlig försäljning 1
- Företagsekonomi 1
- Telefon- och internetservice
Reception 1200 poäng
- Service och bemötande 1
- Besöksnäringen
- Aktiviteter och upplevelser
- Konferens och evenemang
- Konferens 1
- Logi
- Reception 1
- Reception 2
- Reception 3
- Våningsservice 1
- Frukost- och bufféservering
- Engelska 6
- Svenska eller svenska som andraspråk på gymnasienivå
- Matematik grundläggande
- Engelska