Mina studier

Öppen för sen ansökan

Yrkeshögskola

Hotel Supervisor distans i Dalarna/Åre

Öppen för sen ansökan

Yrkeshögskola

Längd

225 YH-poäng. Heltid 1 år.

Studieform

Distans med 6 fysiska träffar

Studietakt

Dalarna/Åre, Mora och Sälen Heltid (100%)

Utbildningsort:
Öppen för sen ansökan: ?
Ordinarie ansökningsperiod har passerat. Vid "öppen för sen ansökan" har utbildningen öppnat upp sin ansökan igen i mån av plats.
Beskrivning
Innehåll
Behörighet
Distans

I rollen som Hotel Supervisor har du ett omväxlande arbete med ett spännande helhetsansvar för reception, bokning, konferens och housekeeping på hotellet.

 

En Hotel Supervisor arbetar bland annat med ledarskap, försäljning, ekonomi, arbetsmiljö, hållbarhet och säkerhet på ett hotell. Personliga egenskaper som krävs för att du ska trivas i rollen är att du är flexibel, tålmodig, lösningsorienterad, tillmötesgående och lyhörd för gästernas önskemål och behov.

 

Jobbmöjligheter

 

Besöksnäringen ökar för varje år och när beläggningen på hotell- och konferensanläggningar är höga finns det alltid en stor efterfrågan för personal. För att möta den stora efterfrågan samt digitalisering, krishantering och hållbarhetsfrågor behöver kompetensen i branschen utvecklas, inte minst i de yrkesroller som har ansvar.

 

Utbildningens upplägg

 

Utbildningen är på heltid och du behöver vara tillgänglig under dagtid. Det är seminarier online två dagar i veckan och ytterligare frivillig lärartid om du vill ha direktkontakt med utbildaren. Under utbildningens ingår sex fysiska träffar och varje träff är 1-2 dagar. Utbildningen är CSN-berättigad och leder till en yrkeshögskoleexamen.

 

Har du frågor om utbildningen? Kontakta turismutbildningar@ya.se

Har du frågor antagning och behörighet? Kontakta antagningyh@ya.se

Affärsekonomi - 20 yhp

Den här kursen ger dig grundläggande förståelse för affärsekonomi och de metoder och modeller som används i ett företags interna styrning och planering. Du lär dig att använda olika företagsekonomiska begrepp som beslutsunderlag med fokus på kundnytta
och lönsamhet. Vi går också igenom hur man läser ekonomiska rapporter och hur man leder processen med att utveckla lönsamhet på hotellet.

Affärskommunikation - 10 yhp

Under den här kursen lär du dig att kommunicera med affärsengelska inom branschterminologi, muntligt och skriftligt. Du får också insikt hur man hanterar internationella relationer och marknader samt lär dig att översätta paketerade
arrangemang till engelska versioner.

Arbetsrätt och schemaläggning - 15 yhp

Under den här kursen får du lära dig om arbetsmiljö, säkerhet och schemaläggning. Du får insikt i ledarens roll och ansvar samt de lagar och bestämmelser som styr verksamheter inom hotellområdet. Du får en medvetenhet kring verksamhetens ansvar för att följa styrdokumenten för arbetsmiljö och arbetsrätt.

Digital strategi och marknadsföring - 15 yhp

Under kursen lär du dig hur man kan planera och utveckla marknadsföring med hjälp av olika digitala verktyg. Vi går igenom digitala medier, både som analyskälla och som medel för
kundkommunikation och interaktion.

Försäljning och CRM - 20 yhp

Under kursen lär du dig att planera och leda arbetet med hotellets försäljning samt hur CRM-system kan användas för att bygga relationer och skapa kundvärde. Du får insikt i
försäljnings- och förhandlingstekniker och hur du offererar hotellets olika produkter och paket.

Ledarskap och organisation - 20 yhp

Under kursen lär du dig olika ledarskapsstilar, metoder och verktyg som krävs för att utveckla ditt ledarskap. Du lär dig att kommunicera som ledare i en grupp och hur du anpassar ditt ledarskap för att utveckla den enskilde medarbetaren i sin yrkesroll och samtidigt värna om den psykosociala arbetsplatsen.

Reception, bokning, konferens och housekeeping - 20 yhp

Kursen ger dig den kompetens som krävs för att vara en kvalificerad medarbetare med arbetsledaransvar inom drift på hotell- och konferensanläggning. Under kursen går vi igenom arbetsområdena försäljning, reception, konferens och housekeeping. Du får insikt i förekommande arbetsuppgifter inom de olika områdena samt kunskap om planering, genomförande och uppföljning.

Revenue Management - 15 yhp

Under kursen lär du dig att planera och optimera resurser samt prissätta efter efterfrågan på tjänster och tillgänglig kapacitet. Du får kunskap i hur du ökar vinsten av försäljning genom statistiska analyser av kunders köpbeteende och förutsägelser av efterfrågan.
Du lär dig att göra en Revenue Management-analys genom information om tillgång, priskänslighet hos kunder, omvärldsfaktorer och marginaler.

Strategiskt hållbarhetsarbete - 15 yhp

Kursen ger dig insikt i olika system för att mäta och utvärdera en verksamhets prestation och påverkan genom certifieringar samt standardiserings- och rapporteringsverktyg för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Du lär dig att identifiera, analysera och hantera den påverkan som turismen och en rörelse har på sina intressenter.
Vi går igenom hur du med strategiska val ska kunna hantera konsekvenser på ett konstruktivt sätt och i linje med de tillgängliga teorierna och analysmodellerna samt införa relevanta åtgärder och praktiskt hållbarhetsarbete.

LIA, Lärande i arbete - 60 yhp

Läs mer om LIA på https://ya.se/lia-praktik/

Examensarbete - 15 yhp

 

Totalt: 225 yhp

Denna utbildning kommer att bedrivas delvis på engelska. 

Grundläggande behörighet:

 

  1. avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning,
  2. har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i 1,
  3. är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning, eller
  4. genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

 

Särskilda förkunskaper: 

 

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper:

  • Engelska 6, 100p

 

Yrkeserfarenhet: Ingen yrkeserfarenhet krävs.

 

Saknar du behörighet?

 

Att bli behörig med reell kompetens 

 

Saknar du fullständig gymnasieexamen eller de särskilda förkunskapskrav som behövs för den utbildning du vill läsa? Då kan du på olika sätt visa att du ändå har den kompetens som krävs och därmed få behörighet till utbildningen. Det kallas reell kompetens. 

 

Reell kompetens betyder att du har de kunskaper som krävs, men har fått dem på andra sätt än genom skolan. Det kan vara att du arbetat inom yrket/branschen, läst andra kurser som motsvarar behörighetskraven eller att du på annat sätt skaffat dig den kompetens som du behöver.  

 

För att vi ska kunna göra en rättssäker bedömning behöver du ladda upp arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg eller referenser från arbetsgivare, intyg från olika utbildningar, ideellt arbete eller praktik.  

 

Dokumenten ska innehålla vilken roll/befattning du haft, under vilken tidsperiod samt i vilken omfattning (heltid/deltid) du arbetat/studerat. 

 

Du kan använda nedan kompetenskartläggning för att förtydliga din reella kompetens som komplement till dina intyg.  

 

Fyll i Formulär för kompetenskartläggning

Så här fungerar distansstudier!

 

Att studera en utbildning på distans ger dig frihet att själv välja var du vill studera och till stor del också när du vill studera. Lärandet och kommunikationen sker online, men också genom ett antal fysiska träffar per termin. Träffarna kan till exempel innehålla tentamen, föreläsningar, diskussioner, redovisningar, gruppövningar och grupparbeten.

 

Studieformen innebär stor frihet men också stort ansvar. På de flesta utbildningar sker seminarium med utbildare på fasta tider i realtid via Internet och det sker på dagtid. På samma sätt kan handledning också ske, utöver dessa planerar du själv dina studier. De flesta utbildningarna sker på heltid vilket omfattar ca 40 timmars studier per vecka.

 

Du behöver själv planera för dina studier och aktivt ta del av den kommunikation som sker digitalt kring uppgifter, schema med mera.

 

Ditt klassrum

 

Du behöver ha tillgång till en dator (ej mobil eller platta), fast uppkoppling till Internet samt webbkamera (gärna extern) och headset avsett för din dator (vi rekommenderar USB-headset).

Du kan välja att studera hemma, på kommunernas lärcentrum, på bibliotek eller andra lämpliga miljöer.

 

Det dagliga arbetet

 

 

Utbildningen genomförs via vår lärplattform och via vårt webbaserade seminarieverktyg. Genom dessa får du tillgång till utbildningsmaterial, deltar i diskussioner och seminarier. Både individuella inlämningsuppgifter och grupparbeten förekommer.

 

Lärande i arbete (LIA)

 

I utbildningen ingår praktikperioder ”Lärande i arbete” LIA. Dessa kan göras på olika platser i landet, YrkesAkademin kan garantera att du får en plats men vi kan inte garantera att det blir på just din hemort. LIA-platsen måste vara relaterad till yrkesrollen och godkänd av oss.

Beskrivning

I rollen som Hotel Supervisor har du ett omväxlande arbete med ett spännande helhetsansvar för reception, bokning, konferens och housekeeping på hotellet.

 

En Hotel Supervisor arbetar bland annat med ledarskap, försäljning, ekonomi, arbetsmiljö, hållbarhet och säkerhet på ett hotell. Personliga egenskaper som krävs för att du ska trivas i rollen är att du är flexibel, tålmodig, lösningsorienterad, tillmötesgående och lyhörd för gästernas önskemål och behov.

 

Jobbmöjligheter

 

Besöksnäringen ökar för varje år och när beläggningen på hotell- och konferensanläggningar är höga finns det alltid en stor efterfrågan för personal. För att möta den stora efterfrågan samt digitalisering, krishantering och hållbarhetsfrågor behöver kompetensen i branschen utvecklas, inte minst i de yrkesroller som har ansvar.

 

Utbildningens upplägg

 

Utbildningen är på heltid och du behöver vara tillgänglig under dagtid. Det är seminarier online två dagar i veckan och ytterligare frivillig lärartid om du vill ha direktkontakt med utbildaren. Under utbildningens ingår sex fysiska träffar och varje träff är 1-2 dagar. Utbildningen är CSN-berättigad och leder till en yrkeshögskoleexamen.

 

Har du frågor om utbildningen? Kontakta turismutbildningar@ya.se

Har du frågor antagning och behörighet? Kontakta antagningyh@ya.se

Innehåll
Affärsekonomi - 20 yhp

Den här kursen ger dig grundläggande förståelse för affärsekonomi och de metoder och modeller som används i ett företags interna styrning och planering. Du lär dig att använda olika företagsekonomiska begrepp som beslutsunderlag med fokus på kundnytta
och lönsamhet. Vi går också igenom hur man läser ekonomiska rapporter och hur man leder processen med att utveckla lönsamhet på hotellet.

Affärskommunikation - 10 yhp

Under den här kursen lär du dig att kommunicera med affärsengelska inom branschterminologi, muntligt och skriftligt. Du får också insikt hur man hanterar internationella relationer och marknader samt lär dig att översätta paketerade
arrangemang till engelska versioner.

Arbetsrätt och schemaläggning - 15 yhp

Under den här kursen får du lära dig om arbetsmiljö, säkerhet och schemaläggning. Du får insikt i ledarens roll och ansvar samt de lagar och bestämmelser som styr verksamheter inom hotellområdet. Du får en medvetenhet kring verksamhetens ansvar för att följa styrdokumenten för arbetsmiljö och arbetsrätt.

Digital strategi och marknadsföring - 15 yhp

Under kursen lär du dig hur man kan planera och utveckla marknadsföring med hjälp av olika digitala verktyg. Vi går igenom digitala medier, både som analyskälla och som medel för
kundkommunikation och interaktion.

Försäljning och CRM - 20 yhp

Under kursen lär du dig att planera och leda arbetet med hotellets försäljning samt hur CRM-system kan användas för att bygga relationer och skapa kundvärde. Du får insikt i
försäljnings- och förhandlingstekniker och hur du offererar hotellets olika produkter och paket.

Ledarskap och organisation - 20 yhp

Under kursen lär du dig olika ledarskapsstilar, metoder och verktyg som krävs för att utveckla ditt ledarskap. Du lär dig att kommunicera som ledare i en grupp och hur du anpassar ditt ledarskap för att utveckla den enskilde medarbetaren i sin yrkesroll och samtidigt värna om den psykosociala arbetsplatsen.

Reception, bokning, konferens och housekeeping - 20 yhp

Kursen ger dig den kompetens som krävs för att vara en kvalificerad medarbetare med arbetsledaransvar inom drift på hotell- och konferensanläggning. Under kursen går vi igenom arbetsområdena försäljning, reception, konferens och housekeeping. Du får insikt i förekommande arbetsuppgifter inom de olika områdena samt kunskap om planering, genomförande och uppföljning.

Revenue Management - 15 yhp

Under kursen lär du dig att planera och optimera resurser samt prissätta efter efterfrågan på tjänster och tillgänglig kapacitet. Du får kunskap i hur du ökar vinsten av försäljning genom statistiska analyser av kunders köpbeteende och förutsägelser av efterfrågan.
Du lär dig att göra en Revenue Management-analys genom information om tillgång, priskänslighet hos kunder, omvärldsfaktorer och marginaler.

Strategiskt hållbarhetsarbete - 15 yhp

Kursen ger dig insikt i olika system för att mäta och utvärdera en verksamhets prestation och påverkan genom certifieringar samt standardiserings- och rapporteringsverktyg för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Du lär dig att identifiera, analysera och hantera den påverkan som turismen och en rörelse har på sina intressenter.
Vi går igenom hur du med strategiska val ska kunna hantera konsekvenser på ett konstruktivt sätt och i linje med de tillgängliga teorierna och analysmodellerna samt införa relevanta åtgärder och praktiskt hållbarhetsarbete.

LIA, Lärande i arbete - 60 yhp

Läs mer om LIA på https://ya.se/lia-praktik/

Examensarbete - 15 yhp

 

Totalt: 225 yhp

Denna utbildning kommer att bedrivas delvis på engelska. 

Behörighet

Grundläggande behörighet:

 

  1. avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning,
  2. har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i 1,
  3. är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning, eller
  4. genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

 

Särskilda förkunskaper: 

 

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper:

  • Engelska 6, 100p

 

Yrkeserfarenhet: Ingen yrkeserfarenhet krävs.

 

Saknar du behörighet?

 

Att bli behörig med reell kompetens 

 

Saknar du fullständig gymnasieexamen eller de särskilda förkunskapskrav som behövs för den utbildning du vill läsa? Då kan du på olika sätt visa att du ändå har den kompetens som krävs och därmed få behörighet till utbildningen. Det kallas reell kompetens. 

 

Reell kompetens betyder att du har de kunskaper som krävs, men har fått dem på andra sätt än genom skolan. Det kan vara att du arbetat inom yrket/branschen, läst andra kurser som motsvarar behörighetskraven eller att du på annat sätt skaffat dig den kompetens som du behöver.  

 

För att vi ska kunna göra en rättssäker bedömning behöver du ladda upp arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg eller referenser från arbetsgivare, intyg från olika utbildningar, ideellt arbete eller praktik.  

 

Dokumenten ska innehålla vilken roll/befattning du haft, under vilken tidsperiod samt i vilken omfattning (heltid/deltid) du arbetat/studerat. 

 

Du kan använda nedan kompetenskartläggning för att förtydliga din reella kompetens som komplement till dina intyg.  

 

Fyll i Formulär för kompetenskartläggning

Distans

Så här fungerar distansstudier!

 

Att studera en utbildning på distans ger dig frihet att själv välja var du vill studera och till stor del också när du vill studera. Lärandet och kommunikationen sker online, men också genom ett antal fysiska träffar per termin. Träffarna kan till exempel innehålla tentamen, föreläsningar, diskussioner, redovisningar, gruppövningar och grupparbeten.

 

Studieformen innebär stor frihet men också stort ansvar. På de flesta utbildningar sker seminarium med utbildare på fasta tider i realtid via Internet och det sker på dagtid. På samma sätt kan handledning också ske, utöver dessa planerar du själv dina studier. De flesta utbildningarna sker på heltid vilket omfattar ca 40 timmars studier per vecka.

 

Du behöver själv planera för dina studier och aktivt ta del av den kommunikation som sker digitalt kring uppgifter, schema med mera.

 

Ditt klassrum

 

Du behöver ha tillgång till en dator (ej mobil eller platta), fast uppkoppling till Internet samt webbkamera (gärna extern) och headset avsett för din dator (vi rekommenderar USB-headset).

Du kan välja att studera hemma, på kommunernas lärcentrum, på bibliotek eller andra lämpliga miljöer.

 

Det dagliga arbetet

 

 

Utbildningen genomförs via vår lärplattform och via vårt webbaserade seminarieverktyg. Genom dessa får du tillgång till utbildningsmaterial, deltar i diskussioner och seminarier. Både individuella inlämningsuppgifter och grupparbeten förekommer.

 

Lärande i arbete (LIA)

 

I utbildningen ingår praktikperioder ”Lärande i arbete” LIA. Dessa kan göras på olika platser i landet, YrkesAkademin kan garantera att du får en plats men vi kan inte garantera att det blir på just din hemort. LIA-platsen måste vara relaterad till yrkesrollen och godkänd av oss.

Yrkes­högskola

Ansöknings­process

Steg 1

Är du behörig?

Läs om förkunskapskraven och möjlighet att bli behörig, se fliken ”behörighet” ovan

Steg 2

Ansök

 

 

Ansök

Så här fungerar Yrkeshögskola

Yrkeshögskole­utbildningar

Vad är en yrkeshögskoleutbildning?

Yrkeshögskoleutbildningar är korta nischade utbildningar som skapas tillsammans med företag i branschen för att möta en yrkesroll som det är brist på. LÄS MER HÄR

Hur ansöker jag till en yrkeshögskole­utbildning?

Du ansöker till en yrkeshögskoleutbildning genom att klicka på ansökningsknappen på respektive utbildningssida. Därefter skapar du ett konto på yh-antagning och skickar in de uppgifter som efterfrågas. LÄS MER HÄR

Vad är LIA?

LIA betyder praktik och står för ”Lärande i arbete”. En fjärdedel av utbildningstiden är du på en arbetsplats där får du praktisera det du lärt dig, samtidigt som arbetsgivaren lär känna dig. Det ger dig stora chanser för att den sista LIA-perioden kan leda till en anställning. LÄS MER HÄR

Karriärvägar

#Hotel Supervisor - Sales, meeting and event, reception och housekeeping

#Operating Manager

#Receptionsansvarig, hotell – shiftleader/teamleader front office

#Chefshusfru - manager/supervisor housekeeping

#Guest relation manager

Se fler utbildningar i

Dalarna/Åre

Det bästa med utbildningen är att den ligger nära arbetslivet och är anpassat efter vilka kunskaper som krävs på dagens arbetsmarknad. Jag gjorde min andra praktikperiod på Nordic Light Hotel, ett designhotell mitt i Stockholm. Redan under praktiken fick jag anställning och jobbade sedan parallellt med studierna.

Fredrik Berglund

Ledningsgrupp

 

Vår ledningsgrupp består av representanter från följande företag

Har du fler frågor?

 

Kontakta vårt kundcenter om du har frågor om våra utbildningar.