Detta är en spetsutbildning som har till syfte att inspirera och vidareutveckla befintliga medarbetare i branschen för att kunna engagera och leda medarbetare.
Koncept- och affärsutveckling inom hotell och restaurang samt tillhörande kompetenser är viktigare än någonsin för att möta nya, ständigt föränderliga förutsättningar och svara upp mot branschens framtida behov.
Utbildningen riktar sig befintliga ledare/chefer inom restaurang såsom Food & Beverage manager, köksmästare, souschef, hovmästare, barchef eller motsvarande. För att kunna ta till sig utbildningsinnehållet samt att kunna bidra i erfarenhetsutbyte och diskussioner i utbildningen krävs minst ett års yrkeserfarenhet.
Utbildningen syftar till att ge dig nya kunskaper och kompetens så att du kan leda och utveckla en restaurangverksamhet vidare till nästa nivå.
Utbildningen genomförs tillsammans med aktörer från branschen.
Kursinnehåll:
- Change Management – Ledarskap & förändringsledning, 10 yhp
- Digitalisering, automatisering och robotisering, 10 yhp
- Konceptutveckling – Trender Food & Beverage, 10 yhp
- Revenue Management, Menue Engineering och framtidens ekonomiska styrmedel, 10 yhp
- Sustainability Management inkl. hygien & smittskydd, 10 yhp
Vem passar utbildningen för?
Dig som redan är verksam inom och har erfarenhet av, hotell- och restaurangbranschen eller närliggande verksamhet.
Särskild behörighet:
- 1 års erfarenhet från ledning inom restaurang; Food & Beverage Manager, Källarmästare, Hovmästare, Restaurangchef, kökschef, köksmästare, souschef, barchef eller motsvarande.
- Grundläggande gymnasiebehörighet
Saknar du behörighet?
Att bli behörig med reell kompetens:
Saknar du fullständig gymnasieexamen eller de särskilda förkunskapskrav som behövs för den utbildning du vill läsa? Då kan du på olika sätt visa att du ändå har den kompetens som krävs och därmed få behörighet till utbildningen. Det kallas reell kompetens.
Reell kompetens betyder att du har de kunskaper som krävs, men har fått dem på andra sätt än genom skolan. Det kan vara att du arbetat inom yrket/branschen, läst andra kurser som motsvarar behörighetskraven eller att du på annat sätt skaffat dig den kompetens som du behöver.
För att vi ska kunna göra en rättssäker bedömning behöver du ladda upp arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg eller referenser från arbetsgivare, intyg från olika utbildningar, ideellt arbete eller praktik.
Dokumenten ska innehålla vilken roll/befattning du haft, under vilken tidsperiod samt i vilken omfattning (heltid/deltid) du arbetat/studerat.
Du kan använda nedan kompetenskartläggning för att förtydliga din reella kompetens som komplement till dina intyg.
Så här fungerar distansstudier
Vill du ta vara på och få hävstång på din investering i branschinriktade studier på eftergymnasial nivå?
Då uppmuntrar vi dig att engagera dig i dina studier, fånga möjligheterna att lära av andra samt att bygga viktiga nätverk. Studieformen innebär stor frihet men också stort ansvar. Att studera på distans på denna utbildning innebär att kommunikationen och lärande sker online i interaktion med övriga studiekamrater med erfarenhet från branschen, utbildare, och utbildningsledare.
Du förväntas läsa in dig på material, processa och reflektera över innehåll samt att aktivt bidra och delta på seminarier liksom gruppövningar. De nätbaserade seminarierna faciliteras av branschkunniga utbildare på fasta tider i realtid, dagtid via seminarieverktyget Zoom. På samma sätt genomförs handledning samt arbeten i studiegrupper. Det är viktigt att aktivt ta del av information som delges dig som studerande vad gäller tex schema, studieuppgifter mm som sker via våra digitala plattformar.
Ditt digitala klassrum
Du behöver ha tillgång till en dator (ej mobil eller platta), fast uppkoppling till Internet samt webbkamera och headset avsett för din dator (vi rekommenderar USB-headset).
Du kan välja att studera på hemma, på kontoret, kommunernas lärcentrum, bibliotek eller andra lämpliga miljöer.
Det dagliga arbetet
Utbildningen genomförs via vår lärplattform Its Learning och via vårt webbaserade seminarieverktyg Zoom. Genom dessa får du tillgång till utbildningsmaterial, deltar i diskussioner och seminarier. Både individuella inlämningsuppgifter och grupparbeten förekommer.