Mina studier

Kurspaket YH

Annonsering i sociala medier

Kurspaket YH

Längd

25 YH-poäng

Studieform

Distans

Studietakt

Kvartsfart

Utbildningsort:
Ort och startdatum
Välj ort och startdatum
Beskrivning
Innehåll
Behörighet
Distans

Ta kontroll över ert företags annonsering i sociala medier!

Vill du vässa din kompetens i digital annonsering, och lära dig att skapa effektiva och datadrivna annonser som tar ert företags sociala närvaro till nästa nivå? Då är denna kurs rätt typ av investering för dig!

 

Undersökningen “Svenskarna och internet 2022” visar att över 80% av svenska internetanvändare är aktivt engagerade på olika sociala plattformar varje dag. Genom att förstå hur annonsering fungerar på olika plattformar kan ni skapa skräddarsydda kampanjer som träffar rätt målgrupp och genererar ökad synlighet och engagemang för ert varumärke. Med denna korta kurs får du och ditt företag verktygen för att nå er målgrupp baserat på deras beteenden online. Du lär dig även optimera era annonser, samt mäta och analysera resultatet av era investerade kampanjer.

 

Vem är kursen för?

Kursen är perfekt för dig som jobbar som exempelvis marknadsförare, kommunikatör, webbredaktör eller sociala medier-ansvarig- som vill vidareutvecklas i sin roll och säkerställa att ert företag syns på rätt rätt!

 

Hur ser kursens upplägg ut?

Kursen går på distans och pågår under 20 veckor. Den har ett flexibelt upplägg och är anpassad för att kombineras med arbete. Studietakt: kvartfart 25%. Under kursen ingår 10 digitala seminarier, handledartid och tid för redovisningar. Totalt ca 2 timmar/ varannan vecka.

 

Behöver du söka studiemedel från CSN?

För att söka studiemedel/studiebidrag behöver du ange lärosäte på CSN.se. Då vi har bytt namn från YrkesAkademin Yrkeshögskola till YH Akademin behöver du ange vårt nya namn. När du ansöker om studiemedel anger du först skolform och ort, sedan väljer du YH Akademin AB i rullistan.

 

Frågor om ansökan, antagning och behörighet

Här svarar vi på de vanligaste frågorna gällande ansökan, sen ansökan, antagningsprocessen och behörigheter. 

 

Kontakt

Kontakta Daniel Dahlén om du har frågor och funderingar om kursen. 

Annonsering i sociala medier, 25 yhp

Kursens syfte är att den studerande förstår potentialen och kan tillämpa sociala medier för att förbättra lönsamhet och marknadsinvesteringar genom ökad interaktivitet med kund och förtroendeskapande i olika sociala medier. Målet med kursen är att den studerande har kompetens att maximalt nyttja de vanligast förekommande sociala mediekanalerna, utifrån deras målgrupp och användningsområden. Kampanjutformning samt algoritmfunktionalitet på respektive plattform samt kostnadsbild för dessa. Kursen ger ett helhetsgrepp om betald annonsering i sociala medier med bland annat följande kursdelar:

- Data och Digital Marketing
- Meta Business Manager och Ads Manager
- Linked In Ads Manager
- TikTok Ads Manager
- Skapa rätt content för sociala medier
- Copy för sociala medier
- Hur skapar man rörligt material som skapar uppmärksamhet
- Facebook pixel och anpassade målgrupper
- Evergreenkampanjer
- Strategi och kampanjplanering
- Hur man sätter upp en funnel, genomgång av verkligt case, från brief, till offert till genomförande och uppföljning.
- Uppsättning av kampanjstruktur på annonsplattformar
- Att sätta relevanta KPI:er

Totalt: 25 YHP

 

Grundläggande behörighet:

  1. Har en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning
  2. Alternativt har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i 1
  3. Alternativt är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning
  4. Alternativt genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Särskilda förkunskapskrav:

Kursen kräver 1 års yrkeserfarenhet inom marknadsföring (eller närliggande arbetsområden).

 

Utbildningen bedrivs delvis på engelska.

 

Reell kompetens: Om du saknar betyg som styrker din behörighet kan du åberopa reell kompetens. Med reell kompetens menas att du har motsvarande kunskaper men har tillägnat dig dem på annat sätt än genom skolan. För att vi ska kunna göra en så rättvis och rättssäker bedömning som möjligt behöver du ladda upp arbetslivsintyg som intygar dina arbetsuppgifter eller fylla i ett formulär för kartläggning. Om du åberopar reell kompetens kan vi komma att bedöma din behörighet genom eventuellt skriftligt, muntligt eller praktiskt test. Ladda ner formuläret nedan.

 

Fyll i Formulär för kompetenskartläggning

Så fungerar det att plugga en kort kurs på distans

Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du kan plugga från jobbet, hemmet eller varför inte på bussen. Dessutom kan du flexibelt bestämma (nästan) hela ditt schema efter dina preferenser, vilket ger dig möjlighet att få tid till andra viktiga saker i ditt liv. Kursen är även anpassad för att du ska kunna plugga parallellt med ditt jobb.

 

Vi rekommenderar att du fångar möjligheten att lära av andra samt bygga nätverk med andra deltagare från branschen!  Eftersom du inte behöver resa kommer du att komma i kontakt med studiekamrater, utbildare och utbildningsledare spridda över hela Sverige.

 

Det enda vi behöver är ditt engagemang. Du förväntas läsa in dig på material, reflektera över innehåll samt bidra och delta på seminarier liksom gruppövningar. Då kommer du tveklöst att lämna kursen med värdefulla färdigheter!

 

Ditt digitala klassrum

Du behöver ha tillgång till:
 

  • Dator (ej mobil eller platta)
  • Internetuppkoppling
  • Webbkamera och headset

 

Här ses vi!

Kursen genomförs via ZOOM samt vår lärplattform Its Learning. Det är genom dessa verktyg som du får tillgång till utbildningsmaterial, deltar i seminarier, samt skickar in dina inlämningsuppgifter.

Beskrivning

Ta kontroll över ert företags annonsering i sociala medier!

Vill du vässa din kompetens i digital annonsering, och lära dig att skapa effektiva och datadrivna annonser som tar ert företags sociala närvaro till nästa nivå? Då är denna kurs rätt typ av investering för dig!

 

Undersökningen “Svenskarna och internet 2022” visar att över 80% av svenska internetanvändare är aktivt engagerade på olika sociala plattformar varje dag. Genom att förstå hur annonsering fungerar på olika plattformar kan ni skapa skräddarsydda kampanjer som träffar rätt målgrupp och genererar ökad synlighet och engagemang för ert varumärke. Med denna korta kurs får du och ditt företag verktygen för att nå er målgrupp baserat på deras beteenden online. Du lär dig även optimera era annonser, samt mäta och analysera resultatet av era investerade kampanjer.

 

Vem är kursen för?

Kursen är perfekt för dig som jobbar som exempelvis marknadsförare, kommunikatör, webbredaktör eller sociala medier-ansvarig- som vill vidareutvecklas i sin roll och säkerställa att ert företag syns på rätt rätt!

 

Hur ser kursens upplägg ut?

Kursen går på distans och pågår under 20 veckor. Den har ett flexibelt upplägg och är anpassad för att kombineras med arbete. Studietakt: kvartfart 25%. Under kursen ingår 10 digitala seminarier, handledartid och tid för redovisningar. Totalt ca 2 timmar/ varannan vecka.

 

Behöver du söka studiemedel från CSN?

För att söka studiemedel/studiebidrag behöver du ange lärosäte på CSN.se. Då vi har bytt namn från YrkesAkademin Yrkeshögskola till YH Akademin behöver du ange vårt nya namn. När du ansöker om studiemedel anger du först skolform och ort, sedan väljer du YH Akademin AB i rullistan.

 

Frågor om ansökan, antagning och behörighet

Här svarar vi på de vanligaste frågorna gällande ansökan, sen ansökan, antagningsprocessen och behörigheter. 

 

Kontakt

Kontakta Daniel Dahlén om du har frågor och funderingar om kursen. 

Innehåll
Annonsering i sociala medier, 25 yhp

Kursens syfte är att den studerande förstår potentialen och kan tillämpa sociala medier för att förbättra lönsamhet och marknadsinvesteringar genom ökad interaktivitet med kund och förtroendeskapande i olika sociala medier. Målet med kursen är att den studerande har kompetens att maximalt nyttja de vanligast förekommande sociala mediekanalerna, utifrån deras målgrupp och användningsområden. Kampanjutformning samt algoritmfunktionalitet på respektive plattform samt kostnadsbild för dessa. Kursen ger ett helhetsgrepp om betald annonsering i sociala medier med bland annat följande kursdelar:

- Data och Digital Marketing
- Meta Business Manager och Ads Manager
- Linked In Ads Manager
- TikTok Ads Manager
- Skapa rätt content för sociala medier
- Copy för sociala medier
- Hur skapar man rörligt material som skapar uppmärksamhet
- Facebook pixel och anpassade målgrupper
- Evergreenkampanjer
- Strategi och kampanjplanering
- Hur man sätter upp en funnel, genomgång av verkligt case, från brief, till offert till genomförande och uppföljning.
- Uppsättning av kampanjstruktur på annonsplattformar
- Att sätta relevanta KPI:er

Totalt: 25 YHP

 

Behörighet

Grundläggande behörighet:

  1. Har en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning
  2. Alternativt har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i 1
  3. Alternativt är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning
  4. Alternativt genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Särskilda förkunskapskrav:

Kursen kräver 1 års yrkeserfarenhet inom marknadsföring (eller närliggande arbetsområden).

 

Utbildningen bedrivs delvis på engelska.

 

Reell kompetens: Om du saknar betyg som styrker din behörighet kan du åberopa reell kompetens. Med reell kompetens menas att du har motsvarande kunskaper men har tillägnat dig dem på annat sätt än genom skolan. För att vi ska kunna göra en så rättvis och rättssäker bedömning som möjligt behöver du ladda upp arbetslivsintyg som intygar dina arbetsuppgifter eller fylla i ett formulär för kartläggning. Om du åberopar reell kompetens kan vi komma att bedöma din behörighet genom eventuellt skriftligt, muntligt eller praktiskt test. Ladda ner formuläret nedan.

 

Fyll i Formulär för kompetenskartläggning

Distans

Så fungerar det att plugga en kort kurs på distans

Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du kan plugga från jobbet, hemmet eller varför inte på bussen. Dessutom kan du flexibelt bestämma (nästan) hela ditt schema efter dina preferenser, vilket ger dig möjlighet att få tid till andra viktiga saker i ditt liv. Kursen är även anpassad för att du ska kunna plugga parallellt med ditt jobb.

 

Vi rekommenderar att du fångar möjligheten att lära av andra samt bygga nätverk med andra deltagare från branschen!  Eftersom du inte behöver resa kommer du att komma i kontakt med studiekamrater, utbildare och utbildningsledare spridda över hela Sverige.

 

Det enda vi behöver är ditt engagemang. Du förväntas läsa in dig på material, reflektera över innehåll samt bidra och delta på seminarier liksom gruppövningar. Då kommer du tveklöst att lämna kursen med värdefulla färdigheter!

 

Ditt digitala klassrum

Du behöver ha tillgång till:
 

  • Dator (ej mobil eller platta)
  • Internetuppkoppling
  • Webbkamera och headset

 

Här ses vi!

Kursen genomförs via ZOOM samt vår lärplattform Its Learning. Det är genom dessa verktyg som du får tillgång till utbildningsmaterial, deltar i seminarier, samt skickar in dina inlämningsuppgifter.

Yrkes­högskola

Ansöknings­­process

Steg 1

Är du behörig?

Se förkunskapskraven under fliken Behörighet

Steg 2

Ansök

Så här fungerar Yrkeshögskola

Yrkeshögskole­utbildningar

Vad är en yrkeshögskoleutbildning?

Yrkeshögskoleutbildningar är korta nischade utbildningar som skapas tillsammans med företag i branschen för att möta en yrkesroll som det är brist på. LÄS MER HÄR

Hur ansöker jag till en yrkeshögskole­utbildning?

Du ansöker till en yrkeshögskoleutbildning genom att klicka på ansökningsknappen på respektive utbildningssida. Därefter skapar du ett konto på yh-antagning och skickar in de uppgifter som efterfrågas. LÄS MER HÄR

Vad är LIA?

LIA betyder praktik och står för ”Lärande i arbete”. En fjärdedel av utbildningstiden är du på en arbetsplats där får du praktisera det du lärt dig, samtidigt som arbetsgivaren lär känna dig. Det ger dig stora chanser för att den sista LIA-perioden kan leda till en anställning. LÄS MER HÄR

Kostar det pengar att studera en YH-utbildning?

Nej, du behöver inte betala för att studera på YrkesAkademins YH-utbildningar. Alla utbildningar är helt gratis och dessutom CSN-berättigade. Läs mer om CSN här

Vad är skillnaden på en yrkeshögskola och en högskola?

Den främsta skillnaden på en yrkeshögskola och en högskola eller universitet att YH-utbildningar är mer praktiska samt ger en tätare koppling till arbetslivet. Efter avslutade studier på en högskola blir du given kandidat-eller master-/magisterexamen. På en yrkeshögskola får du ett annat typ av examensbevis som oftast är mer nischat mot en specifik arbetsroll.

Läs mer om skillnaden här

 

Annonsering i sociala medier

Längd : 25 YH-poäng

Studieform : Distans

Studietakt : Kvartsfart


Beskrivning

Ta kontroll över ert företags annonsering i sociala medier!

Vill du vässa din kompetens i digital annonsering, och lära dig att skapa effektiva och datadrivna annonser som tar ert företags sociala närvaro till nästa nivå? Då är denna kurs rätt typ av investering för dig!

 

Undersökningen “Svenskarna och internet 2022” visar att över 80% av svenska internetanvändare är aktivt engagerade på olika sociala plattformar varje dag. Genom att förstå hur annonsering fungerar på olika plattformar kan ni skapa skräddarsydda kampanjer som träffar rätt målgrupp och genererar ökad synlighet och engagemang för ert varumärke. Med denna korta kurs får du och ditt företag verktygen för att nå er målgrupp baserat på deras beteenden online. Du lär dig även optimera era annonser, samt mäta och analysera resultatet av era investerade kampanjer.

 

Vem är kursen för?

Kursen är perfekt för dig som jobbar som exempelvis marknadsförare, kommunikatör, webbredaktör eller sociala medier-ansvarig- som vill vidareutvecklas i sin roll och säkerställa att ert företag syns på rätt rätt!

 

Hur ser kursens upplägg ut?

Kursen går på distans och pågår under 20 veckor. Den har ett flexibelt upplägg och är anpassad för att kombineras med arbete. Studietakt: kvartfart 25%. Under kursen ingår 10 digitala seminarier, handledartid och tid för redovisningar. Totalt ca 2 timmar/ varannan vecka.

 

Behöver du söka studiemedel från CSN?

För att söka studiemedel/studiebidrag behöver du ange lärosäte på CSN.se. Då vi har bytt namn från YrkesAkademin Yrkeshögskola till YH Akademin behöver du ange vårt nya namn. När du ansöker om studiemedel anger du först skolform och ort, sedan väljer du YH Akademin AB i rullistan.

 

Frågor om ansökan, antagning och behörighet

Här svarar vi på de vanligaste frågorna gällande ansökan, sen ansökan, antagningsprocessen och behörigheter. 

 

Kontakt

Kontakta Daniel Dahlén om du har frågor och funderingar om kursen. 


Innehåll

Totalt: 25 YHP

 


Behörighet

Grundläggande behörighet:

  1. Har en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning
  2. Alternativt har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i 1
  3. Alternativt är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning
  4. Alternativt genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Särskilda förkunskapskrav:

Kursen kräver 1 års yrkeserfarenhet inom marknadsföring (eller närliggande arbetsområden).

 

Utbildningen bedrivs delvis på engelska.

 

Reell kompetens: Om du saknar betyg som styrker din behörighet kan du åberopa reell kompetens. Med reell kompetens menas att du har motsvarande kunskaper men har tillägnat dig dem på annat sätt än genom skolan. För att vi ska kunna göra en så rättvis och rättssäker bedömning som möjligt behöver du ladda upp arbetslivsintyg som intygar dina arbetsuppgifter eller fylla i ett formulär för kartläggning. Om du åberopar reell kompetens kan vi komma att bedöma din behörighet genom eventuellt skriftligt, muntligt eller praktiskt test. Ladda ner formuläret nedan.

 

Fyll i Formulär för kompetenskartläggning


Distans

Så fungerar det att plugga en kort kurs på distans

Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du kan plugga från jobbet, hemmet eller varför inte på bussen. Dessutom kan du flexibelt bestämma (nästan) hela ditt schema efter dina preferenser, vilket ger dig möjlighet att få tid till andra viktiga saker i ditt liv. Kursen är även anpassad för att du ska kunna plugga parallellt med ditt jobb.

 

Vi rekommenderar att du fångar möjligheten att lära av andra samt bygga nätverk med andra deltagare från branschen!  Eftersom du inte behöver resa kommer du att komma i kontakt med studiekamrater, utbildare och utbildningsledare spridda över hela Sverige.

 

Det enda vi behöver är ditt engagemang. Du förväntas läsa in dig på material, reflektera över innehåll samt bidra och delta på seminarier liksom gruppövningar. Då kommer du tveklöst att lämna kursen med värdefulla färdigheter!

 

Ditt digitala klassrum

Du behöver ha tillgång till:
 

  • Dator (ej mobil eller platta)
  • Internetuppkoppling
  • Webbkamera och headset

 

Här ses vi!

Kursen genomförs via ZOOM samt vår lärplattform Its Learning. Det är genom dessa verktyg som du får tillgång till utbildningsmaterial, deltar i seminarier, samt skickar in dina inlämningsuppgifter.