Lärplattform

Privat- och Företagsutbildning

Service och bemötande

Privat- och Företagsutbildning

Längd

2 + 1 dag

Studieform

Fysisk

Studietakt

Heltid

Utbildningsort:
Pris
0,00 kr
Ort och startdatum
Välj ort och startdatum
Beskrivning
Innehåll
Behörighet

Vill ni stärka er service och bemötande samtidigt som ni ökar försäljningen?

 

Utbildningen pågår under tre dagar, först två efterföljande dagar och sedan ett uppföljningstillfälle, vilket ger dig möjlighet att använda verktygen på arbetsplatsen.

 

Nivå A riktar sig till dig som är ny på jobbet eller har jobbat en tid och vill få de grundläggande verktygen för att ge gästen ett ännu bättre bemötande och ge den service som sitter kvar länge i gästens minne.

 

Nivå B riktar sig till dig som har några års erfarenhet i din yrkesroll och vill lyfta dina kunskaper till nästa nivå. Vill du få fler verktyg för att ytterligare ge dina gäster förstklassig service? Hur du kan merförsälja på ett lätt och naturligt sätt, det tränar vi också på.

 

Gott värdskap handlar om att överträffa gästernas förväntningar, allt för att nöjda gäster ska återkomma och rekommendera oss vidare. Ett välkomnande bemötande skall genomsyra hela organisationen och kommuniceras internt och externt. Hur får vi detta att fungera i en värld som också blir mer digitaliserad?

 

Utbildningen innehåller verktyg för att kunna utveckla

merförsäljning, storytelling, kundrelationer, kommunikation, och hur du använder digitala hjälpmedel för att fånga gästen så att hen blir nöjd.

 

Deltagaren får lära sig att behandla olika gäster enligt deras behov och önskan, samt lära sig hantera positiva och negativa servicesituationer. Merförsäljning är en viktig del och deltagarna bör kunna hantera försäljning och varumärkesbyggande. Förståelse för hur kroppsspråk och det talade språket kan påverka upplevt kundbemötande, ett leende eller blick kan göra skillnaden.

 

 

Kompetensmål

 

 

  1. Du ska ha kunskaper, färdigheter och kompetenser för att kunna bemöta , gäster både i tal, kroppsligt och skrift på ett autentiskt och förtroendeingivande sätt.
  2. Du ska kunna situationsanpassa ditt bemötande, språk och kunskap genom ett inlyssnande förhållningssättför att främja långsiktiga kundrelationer, merförsäljning och återköp.
  3. Du ska kunna utöva merförsäljning av kringtjänster på ett affärsmässigt sätt.

 

För att boka:

 

Välj ort och datum och klicka på ”boka”. Fyll i alla uppgifter som efterfrågas. I steg 2, vid ”företag” fyll i ditt företagsnamn och din titel. Kursen är kostnadsfri för deltagare i ”En värld av möjligheter”.

 

Vid frågor:

 

Matilda Runeson

matilda.runeson@ya.se

072 – 183 38 21

Nivå A

 

Riktar sig till dig som är ny på jobbet eller har jobbat en tid och vill få de grundläggande verktygen för att ge gästen ett ännu bättre bemötande och ge den service som sitter kvar länge i gästens minne.

 

Dag 1–2 

 

  • Introduktion, agenda, förväntningar, personliga målsättningar 
  • Service, skillnaden mellan service och bemötande 
  • Bemötande, mötet mellan människor och kommunikationsprocessen 
  • Kroppsspråk, kommunicerar med kroppen 
  • Kommunikation– Modell: Frågemetodik + Aktivt lyssnande 
  • Gruppdiskussioner samt arbeten med fiktiva Case och träning i situationer från den egna verkligheten  
  • Praktisk Training Camp utifrån situationer med löpande feedback från oss 
  • Uppgift inför nästa tillfälle 

 

Dag 3 

 

  • Introduktion, agenda, förväntningar, personliga målsättningar 
  • Uppföljning av hemuppgift – individuella och gemensamma lärdomar 
  • “Svåra gäster”- hur hanterar du dem? 
  •  Millenials – den nya generationens gäster och digitala gäster. 
  •  Gruppdiskussioner samt arbeten med fiktiva case och träning i situationer från den egna verkligheten 
  • Avslutande summering med enklare form av målplan. 

 

Nivå B

 

Riktar sig till dig som har några års erfarenhet i din yrkesroll och vill lyfta dina kunskaper till nästa nivå. Vill du få fler verktyg för att ytterligare ge dina gäster förstklassig service? Hur du kan merförsälja på ett lätt och naturligt sätt, det tränar vi också på.

 

Dag 1–2 

 

  • Introduktion, agenda, förväntningar, personliga målsättningar 
  • Coaching på grupp och individnivå 
  • Vad innebär servicebegreppet? – Modell: Service Management 
  • Bemötande – Modell: Mötet mellan människor och kommunikationsprocess 
  • Kundrelationer  – Kedjan attityd-värderingar-beteende + varumärkesbyggnad 
  • Kommunikation  – Modell: Frågemetodik + Aktivt lyssnande 
  • Gruppdiskussioner samt arbeten med fiktiva case och situationer från den egna verkligheten 
  • Uppgift inför nästa tillfälle 

 

Dag 3 

 

  • Introduktion, agenda, förväntningar, personliga målsättningar 
  • Uppföljning av hemuppgift – individuella och gemensamma lärdomar 
  • Merförsäljning – Modell: Köpprocess + Säljprocess 
  • Kundservice – Modell: Reklamationshantering  
  • Storytelling 
  • Möt kunden digitalt 
  • Gruppdiskussioner samt arbeten med fiktiva case och situationer från den egna verkligheten och coachning. 
  • Avslutande summering med enklare form av målplan. 

 

För att boka:

Välj ort och datum och klicka på ”boka”. Fyll i alla uppgifter som efterfrågas. I steg 2, vid ”företag” fyll i ditt företagsnamn och din titel. Kursen är kostnadsfri för deltagare i ”En värld av möjligheter”.

 

Vid frågor:

Matilda Runeson

matilda.runeson@ya.se

072 – 183 38 21

Denna utbildning riktar sig till företag i besöksnäringen och deras medarbetare som verkar i Småland, Öland och Gotland som medverkar i Hotell- och restaurangfackets projekt ”En värld av möjligheter”.

 

Är ert företag inte med i projektet och vill veta mera kontakta info.varldavmojligheter@hrf.net

Beskrivning

Vill ni stärka er service och bemötande samtidigt som ni ökar försäljningen?

 

Utbildningen pågår under tre dagar, först två efterföljande dagar och sedan ett uppföljningstillfälle, vilket ger dig möjlighet att använda verktygen på arbetsplatsen.

 

Nivå A riktar sig till dig som är ny på jobbet eller har jobbat en tid och vill få de grundläggande verktygen för att ge gästen ett ännu bättre bemötande och ge den service som sitter kvar länge i gästens minne.

 

Nivå B riktar sig till dig som har några års erfarenhet i din yrkesroll och vill lyfta dina kunskaper till nästa nivå. Vill du få fler verktyg för att ytterligare ge dina gäster förstklassig service? Hur du kan merförsälja på ett lätt och naturligt sätt, det tränar vi också på.

 

Gott värdskap handlar om att överträffa gästernas förväntningar, allt för att nöjda gäster ska återkomma och rekommendera oss vidare. Ett välkomnande bemötande skall genomsyra hela organisationen och kommuniceras internt och externt. Hur får vi detta att fungera i en värld som också blir mer digitaliserad?

 

Utbildningen innehåller verktyg för att kunna utveckla

merförsäljning, storytelling, kundrelationer, kommunikation, och hur du använder digitala hjälpmedel för att fånga gästen så att hen blir nöjd.

 

Deltagaren får lära sig att behandla olika gäster enligt deras behov och önskan, samt lära sig hantera positiva och negativa servicesituationer. Merförsäljning är en viktig del och deltagarna bör kunna hantera försäljning och varumärkesbyggande. Förståelse för hur kroppsspråk och det talade språket kan påverka upplevt kundbemötande, ett leende eller blick kan göra skillnaden.

 

 

Kompetensmål

 

 

  1. Du ska ha kunskaper, färdigheter och kompetenser för att kunna bemöta , gäster både i tal, kroppsligt och skrift på ett autentiskt och förtroendeingivande sätt.
  2. Du ska kunna situationsanpassa ditt bemötande, språk och kunskap genom ett inlyssnande förhållningssättför att främja långsiktiga kundrelationer, merförsäljning och återköp.
  3. Du ska kunna utöva merförsäljning av kringtjänster på ett affärsmässigt sätt.

 

För att boka:

 

Välj ort och datum och klicka på ”boka”. Fyll i alla uppgifter som efterfrågas. I steg 2, vid ”företag” fyll i ditt företagsnamn och din titel. Kursen är kostnadsfri för deltagare i ”En värld av möjligheter”.

 

Vid frågor:

 

Matilda Runeson

matilda.runeson@ya.se

072 – 183 38 21

Innehåll

Nivå A

 

Riktar sig till dig som är ny på jobbet eller har jobbat en tid och vill få de grundläggande verktygen för att ge gästen ett ännu bättre bemötande och ge den service som sitter kvar länge i gästens minne.

 

Dag 1–2 

 

  • Introduktion, agenda, förväntningar, personliga målsättningar 
  • Service, skillnaden mellan service och bemötande 
  • Bemötande, mötet mellan människor och kommunikationsprocessen 
  • Kroppsspråk, kommunicerar med kroppen 
  • Kommunikation– Modell: Frågemetodik + Aktivt lyssnande 
  • Gruppdiskussioner samt arbeten med fiktiva Case och träning i situationer från den egna verkligheten  
  • Praktisk Training Camp utifrån situationer med löpande feedback från oss 
  • Uppgift inför nästa tillfälle 

 

Dag 3 

 

  • Introduktion, agenda, förväntningar, personliga målsättningar 
  • Uppföljning av hemuppgift – individuella och gemensamma lärdomar 
  • “Svåra gäster”- hur hanterar du dem? 
  •  Millenials – den nya generationens gäster och digitala gäster. 
  •  Gruppdiskussioner samt arbeten med fiktiva case och träning i situationer från den egna verkligheten 
  • Avslutande summering med enklare form av målplan. 

 

Nivå B

 

Riktar sig till dig som har några års erfarenhet i din yrkesroll och vill lyfta dina kunskaper till nästa nivå. Vill du få fler verktyg för att ytterligare ge dina gäster förstklassig service? Hur du kan merförsälja på ett lätt och naturligt sätt, det tränar vi också på.

 

Dag 1–2 

 

  • Introduktion, agenda, förväntningar, personliga målsättningar 
  • Coaching på grupp och individnivå 
  • Vad innebär servicebegreppet? – Modell: Service Management 
  • Bemötande – Modell: Mötet mellan människor och kommunikationsprocess 
  • Kundrelationer  – Kedjan attityd-värderingar-beteende + varumärkesbyggnad 
  • Kommunikation  – Modell: Frågemetodik + Aktivt lyssnande 
  • Gruppdiskussioner samt arbeten med fiktiva case och situationer från den egna verkligheten 
  • Uppgift inför nästa tillfälle 

 

Dag 3 

 

  • Introduktion, agenda, förväntningar, personliga målsättningar 
  • Uppföljning av hemuppgift – individuella och gemensamma lärdomar 
  • Merförsäljning – Modell: Köpprocess + Säljprocess 
  • Kundservice – Modell: Reklamationshantering  
  • Storytelling 
  • Möt kunden digitalt 
  • Gruppdiskussioner samt arbeten med fiktiva case och situationer från den egna verkligheten och coachning. 
  • Avslutande summering med enklare form av målplan. 

 

För att boka:

Välj ort och datum och klicka på ”boka”. Fyll i alla uppgifter som efterfrågas. I steg 2, vid ”företag” fyll i ditt företagsnamn och din titel. Kursen är kostnadsfri för deltagare i ”En värld av möjligheter”.

 

Vid frågor:

Matilda Runeson

matilda.runeson@ya.se

072 – 183 38 21

Behörighet

Denna utbildning riktar sig till företag i besöksnäringen och deras medarbetare som verkar i Småland, Öland och Gotland som medverkar i Hotell- och restaurangfackets projekt ”En värld av möjligheter”.

 

Är ert företag inte med i projektet och vill veta mera kontakta info.varldavmojligheter@hrf.net

Privat- och företags­utbildningar

Boka din kurs

Boka

Boka din kurs genom att välja plats, datum och antal deltagare

Totalt exkl. moms: 0,00 kr

Kontakta oss

För frågor eller offert:

 

023 – 584 00

kundservice@ya.se

Kontakta oss

För frågor eller offert:

 

023 – 584 00

kundservice@ya.se

Kontakta oss

För frågor eller offert:

 

023 – 584 00

kundservice@ya.se

Kontakta oss

För frågor eller offert:

 

023 – 584 00

kundservice@ya.se

Kontakta oss

För frågor eller offert:

 

023 – 584 00

kundservice@ya.se

Studera med YrkesAkademin

 

YrkesAkademin bildades 1997 i Falun, Dalarna och vi är idag en stor leverantör av yrkesutbildning för vuxna över hela landet. Vi har utbildningar inom en rad olika områden, som tex lastbilsförare, fastighetsskötare, affärsutvecklare, maskinförare, svetsare och kock. Är du företagare kan vi erbjuda kortkurser och certifieringar till din personal. Till dig som funderar på att byta yrke eller är arbetssökande har vi kompletta yrkesutbildningar och hjälper dig gärna med stöd och matchning för att hitta jobbet som passar dig!