Information om Corona-viruset

Mina studier

Lydia Bergh gör praktik på digital marknadsföringsbyrå

19 maj, 2020

Lydia Bergh studerar till Marketing Automation Specialist vid YrkesAkademin och gör just nu sin LIA hos Anegy, en digital marknadsföringsbyrå i Stockholm. Under sin LIA har hon valt att bredda sig inom digital marknadsföring och kommer under 12 veckor vara en del av byråns SEO-team.

 

 

Berätta om din LIA – var praktiserar du?

 

– Jag gör min praktik på Anegy i Stockholm och jag kunde inte vara mer nöjd med mitt val! Jag investerade en hel del tid i att hitta en praktikplats som skulle passa mig, inte bara hitta en praktikplats ”bara för att”. Jag har hamnat på en arbetsplats där jag dagligen får känna att jag utmanas och växer i min roll som digital marknadsförare. Jag tror inte att det har gått en dag utan att jag har stött på något nytt som jag måste tackla innan jag kommer vidare i uppgiften – och jag älskar det! Från dag ett har jag välkomnats med öppna armar från alla kollegor och trots arbetet på distans så finns ändå en fantastisk sammanhållning!

 

Vilken inriktning har du valt för din LIA och varför?

 

– Jag är en del av SEO-teamet på Anegy men utför även uppgifter på uppdrag åt andra team, såsom marketing automation, performance och analys, om behovet finns. När jag letade efter en praktikplats och funderade över vilket område jag ville arbeta inom under min LIA så fann jag ganska snabbt ett intresse för SEO och det var egentligen den delen av digital marknadsföring som jag arbetat minst med innan. Min nuvarande handledare Sabine Ljunggren höll i ett frukostseminarium som jag och en klasskompis var på enbart i syfte att lära oss mer om SEO och UX. Men bonusen för mig blev att jag hittade en arbetsplats för min LIA, samtidigt som jag blev övertygad om vilket område jag ville lära mig mer om.

 

SEO var till en början, när jag letade en LIA-plats och inriktning, ingen självklarhet med tanke på att jag studerar till automation specialist, men jag har länge varit en person som dras till det jag är främmande med, och denna gång var inget undantag. Digital marknadsföring är för brett och roligt för att någonsin utesluta andra områden!

 

Vad får du lära dig hos Anegy?

 

Frågan är nästan vad jag inte får lära mig. Tack vare varierade uppgifter och utmaningar så känner jag att jag dagligen utvecklas och blir bättre. Att befinna sig på praktik, förutsatt att du är på rätt plats, är enligt mig det absolut mest effektiva sättet att lära sig sitt yrke och framförallt lära känna sin framtida bransch. Mina dagliga uppgifter varierar friskt, men för att nämna några så jobbar jag med:

 

  • Bygga Marketing Automation flöden
  • Email-marketing
  • Göra sökordsanalyser
  • Skriva blogginlägg för se
  • Skriva sökmotoroptimerat innehåll, såsom artiklar, guider och metadata.

 

Inför min LIA hos Anegy så genomförde jag ett case för att säkerställa min kompetens. För jag skulle få ut så mycket som möjligt av min LIA och för att korta ner startsträckan i början på praktiken så fick jag även i uppgift att läsa på om SEO för att öka mina grundkunskaper innan praktiken började.

 

 

Hur fungerar det att göra sin praktik på distans till följd av Corona-krisen?

 

Jag har befunnit mig på distans under hela min praktikperiod – och otroligt nog har det inte varit en dag som det satt käppar i hjulen för arbetsuppgifterna eller chansen att lära sig nytt. I början var jag orolig för att det skulle dra ner kvalitén av praktiken. Att jag inte skulle lära mig allt som jag hade hoppats på att lära mig. Men jag har inte haft en sekund av oro sedan det satte igång.

 

Tack vare ett välarbetat och genomtänkt upplägg för min LIA-tid från min handledare och Anegy så har mina uppgifter gått att genomföra utan komplikationer. Möten med kollegor, genomgångar med min handledare och även dagliga kaffepauser sker digitalt. Självklart är det supertrist att inte få befinna sig på ett kontor och träffa kollegor varje dag, men kvalitén på praktiken är toppklass tack vare alla digitala resurser som existerar och framförallt den digitala mognadsgraden som denna bransch är i.

 

Vilka tips har du till andra studenter som ska ut på LIA?

 

Inför att man ska söka LIA-plats har jag främst 3 tips!

 

  • Börja söka praktikplats i tid. Jag visste att jag inte ville vara ute i sista sekund och bara ta en praktikplats för att det var min sista utväg, utan jag ville ju ta chansen att scouta efter en arbetsplats där både arbetsplatsen och handledaren kändes 100 %. 12 veckors praktik är länge och en tid som man ska se som en investering i sig själv och sin karriär, inte något som bara ska göras för utbildningens skull.

 

  • Gå på events och nätverka! Lär känna branschen och se dig för vilken typ av arbetsplats du vill befinna dig på. Jag åkte runt på en del olika events och seminarier för att dels lära mig mer om branschen som jag befinner mig i, dels också för att öka chansen att springa in i min framtida handledare – och det är precis vad jag gjorde! Ta med en klasskompis och bege er ut och mingla med branschfolk, det är otroligt givande!

 

  • Ha ett öppet sinne! Jag vet att många tror sig veta exakt vad de vill syssla med när de börjar söka praktikplats, men jag tycker att man ska vara försiktig med att smalna av sina val av praktikplatser bara för att man tror sig veta vad man ska göra. Våga satsa på något som är utanför din comfort zone! Frågar du mig så är det SÅ mycket roligare.

 

 

Hur är det att studera till Marketing Automation Specialist på distans vid YrkesAkademin?

 

Jag är otroligt nöjd med mitt val att just studera Marketing Automation. Det är en spetskompetens som vi kommer att se en större efterfrågan av inom marknadsföringen ju mer digitaliserade vi blir. Bara tanken av att man studerar till något som är så nytt så att det ännu inte är en självklarhet på alla digitala byråer är spännande tycker jag!

 

Utmaningen är ju att utbildningen bedrivs på distans, men det har jag ännu inte upplevt som ett problem – snarare tvärtom, en fördel. Jag tror att distansstudier istället främjar studenter inom just digital marknadsföring, då vår bransch sker på digitala plattformar och inte fysiskt. Vi lär oss att kommunicera och arbeta i grupp digitalt och utmanas i att lära känna varandra med hjälp av digitala medel.

 

Utbildningen är 2 år och en tredjedel av utbildningen är praktik. Sedan starten i september 2019 så har vi läst kurserna:

 

  • Content marketing
  • CRM
  • RACE-modellen
  • Terminologi

 

Nu under min första LIA-period så är det särskilt dessa områden och många fler som man testas inom. Är man som mig och lär sig bäst när man utför uppgiften och inte läser om den, så kommer man uppskatta det faktum att utbildningen erbjuder så mycket praktik!