Mina studier

Ansökan, antagning & behörighet till YH

Hur går en ansökan till YH till?

 

Så här fungerar det:

 

  1. När du har hittat den utbildning som du är intresserad av behöver du först gå in och välja ort och startdatum (om utbildningen finns på fler orter). Klicka sedan på ”ansök”-knappen.
  2. Registrera ett konto i ansökningswebben eller logga in med dina användaruppgifter om du redan har ett konto på yh-antagning.se.
  3. Alternativet om att söka fler utbildningar kommer upp. Välj om du vill söka någon mer utbildning och / eller klicka på ”Vidare”-knappen.
  4. Ladda upp dina gymnasiebetyg och övriga dokument som behövs för att visa att du är behörig.
  5. Ladda upp arbetsintyg ifall det är ett av behörighetskraven för utbildningen eller om du behöver styrka din reella kompetens.
  6. Lämna in din ansökan.

 

Behörighet

 

Behörighetskraven för utbildningen hittar du både på vår hemsida under fliken behörighet för respektive utbildning samt under behörighet på yh-antagning.se för respektive utbildning du sökt. Du behöver uppfylla två typer av behörigheter för att bli antagen till utbildningen, grundläggande behörighet och särskild behörighet. Om du saknar särskild behörighet finns det i vissa fall möjlighet att läsa våra preparandutbildningar.

 

På yh-antagning.se kan du även se information om sista dag för komplettering samt vad ett eventuellt urvalsprov för utbildningen kommer att innehålla (under fliken Urval).

 

När du lämnat in din ansökan gör vi sedan en granskning av dokumenten du laddat upp. Vid eventuellt behov av komplettering för att bli behörig kontaktar vi dig genom yh-antagning.se

 

 

Att tänka på vid din ansökan

 

Det är viktigt att din ansökan är komplett med betygskopior, eventuella arbetsgivarintyg och övriga merithandlingar som du behöver för att styrka din behörighet.

 

 

Betyg

 

Ladda upp betygsdokument från gymnasieskola eller kommunal vuxenutbildning och/eller folkhögskola. Ladda upp inskannad betygshandling eller ett utdrag ur antagning.se. Observera att utdraget måste visa namn, personnummer och samtliga gymnasiekurser. Det går även bra att ta en bild på ditt betyg med din mobil och ladda upp bilden, men se till att ditt namn och personnummer är synligt på bilden.

 

För dig som har utländskt betyg ska du enbart ladda upp relevant bedömning från UHR och/eller originalbetyg som är på engelska, eller från nordiska länder samt betyg översatta till svenska eller engelska av auktoriserade översättare.

 

Går du sista året i gymnasiet behöver du ladda upp en individuell studieplan som visar både de redan avslutade kurserna samt vilka kurser du har kvar att läsa.

 

 

Hur får jag fram mina gamla betyg?

 

Har du inte tillgång till dina betygsdokument, kan du kontakta skolan du läste på. Du kan även inhämta en kopia av dina betyg från stadsarkivet eller genom den kommun där du läste din gymnasieutbildning.

 

 

Arbetslivsintyg

 

Tänk på att ett CV, personligt brev eller anställningsbevis inte räcker för att styrka arbetslivserfarenhet. I ditt intyg om arbetslivserfarenhet ska följande framgå:

 

  1. Under vilken period du arbetat (start- och slutdatum).
  2. Hur mycket du arbetat (heltid, deltid etc. angivet i procent eller antal timmar).
  3. Vilken befattning du haft och även vilka arbetsuppgifter du haft kan vara bra att ha med.
  4. Intyget ska vara undertecknat av din arbetsgivare. Om det är en pågående anställning ska detta framgå.

 

 

Översättning av utländska betyg

 

Innan du som har utländska betyg söker en utbildning hos oss, behöver du få dina betyg från gymnasium/högskola översatta. Detta för att vi ska ha möjlighet att behandla din ansökan korrekt. Vanligtvis tar det tre månader att få betygen översatta av UHR (Universitets- och Högskolerådet), så var ute i god tid. Läs mer på UHRs hemsida om hur du går tillväga för att översätta dina betyg.

 

 

Behöver du komplettera din inskickade ansökan?

 

Om du vid tillfället saknar underlag eller betyg i till exempel någon gymnasiekurs som ingår i behörighetskraven, kan du komplettera din ansökan efter att du har skickat in den.

 

När du fyller i dina uppgifter och laddar upp dina dokument på yh-antagning.se så kan du välja ”Komplettera senare” istället för att ladda upp ditt betygsdokument. Därefter förhåller du dig till det sista kompletteringsdatumet som du hittar under Ansökningshandlingar på yh-antagning.se.

 

Du kommer behandlas som obehörig tills du inkommer med underlaget.

 

Urval

 

Vi gör ett urval på behöriga sökanden (om vi har fler behöriga sökanden än platser på utbildningen)

Om det är många behöriga sökanden behöver vi göra ett urval. Det innebär att de med högst meritpoäng blir antagna.

 

Antagning

 

Vi återkommer till dig om du blivit antagen till utbildningen eller inte 

När vi gått igenom urval, behörighet och våra sökanden återkommer vi med ett antagningsbesked. Om du har fått en plats på utbildningen behöver du besluta om du väljer att tacka ja eller nej till den.

 

Antagningsservice

 

Du är alltid varmt välkommen att kontakta vårt antagningsteam vid frågor om behörighet eller ansökan.

 

 

Mejl: antagningyh@ya.se

 

 

Tillbaka till yrkeshögskolan