Efter kursen ska deltagarna ha ökad kunskap och kompetens om strategier kring att maximera intäkterna genom att kunna räkna på delar i affären och se hur den påverkar helheten. Deltagarna ska även ha förmåga att förutspå bl.a. efterfrågan och justera priset därefter, så kallat yield management.
Utbildningen omfattar totalt 18 timmar och genomförs digitalt under 3 heldagar. Deltagarna förbereder sig inför kursstart genom att se ett inspelat material. I undervisningen varvas teori, reflektion, diskussion, erfarenhetsutbyte samt övningar kring respektive ämne i blocket. Efter utbildningen erhålls ett utbildningsbevis. Utbildningen är indelad i tre olika utbildningsblock med hemläxa mellan dag 1 och 2 samt 2 och 3.
Innehåll
Block 1 (Dag 1): Introduktion, Revenue Management, priskänslighet och nyckeltal
• Introduktion, kursmål, agenda. Deltagarens förväntningar och målsättningar med kursen.
• Revenue Management, bakgrund, metoder och principer.
• Nyckeltal inom besöksnäringen.
• Att välja nyckeltal som speglar din verksamhet.
• Att mäta framgång i din verksamhet.
• Vilka är mina kunder och vad är deras priskänslighet?
• När bokar mina kunder och hur påverkar det min strategi?
• Hemläxa: vilka nyckeltal ska jag mäta?
• Hemläxa: vilka är mina kunder och vad är deras priskänslighet?
• Sammanfattning av kursmoment.
Block 2 (Dag 2): Prissättning, produkter och paketering
• ”Hemläxa” uppföljning och diskussion.
• Prissättning, vilka prismodeller finns det?
• Vilka produkter gör jag mest vinst på?
• Att beräkna det optimala priset för mina produkter.
• Vilka priser och prismodeller fungerar på din verksamhet?
• Paketering, hur väljer jag de bästa paketen?
• Hemläxa: att paketera dina produkter och att välja rätt prispunkt.
• Sammanfattning av kursmoment.
Block 3 (Dag 3): Distribution och digital marknadsföring. Sammanfattning, mitt eget lärande och plan för fortsatt arbete
• ”Hemläxa” uppföljning och diskussion.
• Distribution, att forma en bra distributionsstrategi.
• Vilka kanaler finns det och vilka kanaler ska jag synas i?
• Distributionskostnader, att välja rätt kanal och minimera kostnader.
• Reflektion över eget lärande under kursen, plan för hur detta kan användas och utvecklas i yrkesvardagen.
• Summering och avslut.
För mer information om hur dina personuppgifter hanteras var vänliga se information på Besökskraft - Kompetensutveckling för besöksnäringen (regionvastmanland.se) och fliken ”Jag skall gå en utbildning”
För frågor vänligen kontakta besökskraft@ya.se